Samma vidriga slafs men lite ny form

Efter att "Saw"-sviten (2004-2010) gått i mål med sina sju titlar kände jag mig rätt färdig med serien. Det var en filmsvit som satsat hårt på att äckla, men på något märkligt sätt samtidigt lyckats göra en invecklad berättelse med filmer som gick in och ut i varandra och bildade en helhet som höll ihop även om kvaliteten vacklade emellanåt. Imponerande på sitt sätt, men tydligen inte tillräckligt. 2017 kom "Jigsaw" som var något av en reboot som inte kom med något direkt nytt, men ändå hotade med två uppföljare.

De har vi inte sett röken av och i stället får vi "Spiral" som tar arvet från "Saw" vidare, om man får lita på den kompletta titeln. Här handlar det om en mördare som inspirerad av Jigsaws verk riktar in sig på en speciell målgrupp bland sina offer: de smutsiga snutarna. Filmen är tacksamt nog inte ännu en uppföljare inom de strukturramar som satts i de tidigare filmerna, utan mer av en seriemördarjagande polisfilm varvad med brutala fällor av det slag vi känner igen från de gamla filmerna.

Den vanligtvis skojiga Chris Rock kliver temporärt ut ur humorfacket (var lugna, hans repliker dryper av sarkasmer och annat typiskt Rockskt) och spelar polisen Zeke Banks som är vår huvudperson. Det finns en hel del bagage för Zeke att släpa på då han gjort sig impopulär bland sina kollegor några år tidigare. Men nu är det alltså en mördare som riktar in sig på poliser och lämnar små ledtrådar efter sig precis som förebilden Jigsaw. Zeke har parats ihop med färskingen William Schenk (Max Minghella) som direkt kastas in i hetluften. Parallellt med att mördaren skördar flera offer får vi veta mer om de poliser som dött och vad de gjort och hur Zekes relation är till dem. Det finns ett mönster, en spiral som leder jakten rätt.

Upplägget med att filmen är mer av en polisfilm än det traditionella "Saw"-stuket är till dess fördel tycker jag. Samtidigt känns det som manusförfattarna och regissören inte riktigt har superkoll på genren. Det är emellanåt väldigt ansträngd och floskelfylld dialog och en del skådespelarinsatser lämnar mycket att önska. Till exempel spelar Marisol Nichols en arg poliskapten och det är en riktigt usel insats. Jag kan inte förstå att hon har 25 års erfarenhet för det är besvärande dåligt. Handlar det om tafflig regi? Kanske.

Filmen är okej. Det är dessvärre inte speciellt svårt att lista ut vem som är mördaren. Det finns inte jättemånga alternativ. När det avslöjas blir det ingen överraskning för mig och själva motivet är inte något speciellt heller. Där hade de tidigare filmer lite mer finess i helheten. Det är inte tänkt att "Spiral" ska bli starten på en egen svit, men det har väl inte hindrat filmskapare tidigare. Personligen skulle jag tycka att det blev lite långsökt att gå vidare från denna film. Men de som saknat "Saw"-slafset får här några nya vidriga scener att gotta sig i. Det kanske räcker ett slag.

Ingenting på den digitala versionen av filmen.

1. I Chris Rocks första scen i filmen håller han ett utvecklat resonemang kring "Forrest Gump" som känns som något plockat ur en Kevin Smith-film. Smith hade liknande haranger i sina filmer, ofta kring detaljer ur "Star Wars". Enligt uppgift har Rock själv skrivit denna karaktärsintroduktion.

2. Rock är ett fan av originalsviten och var den som pitchade idén till denna film för bolaget.

3. Samuel L. Jackson spelar Rocks pappa. En ganska kul kombination av skådespelare.

ANDERS JAKOBSON (2021-10-06)