Fyller i luckorna fint men något skaver

När "Solo" floppade på biograferna lades en planerad Obi-Wan Kenobi-film på is och blev i stället denna serie ett antal år senare. Med Disney+ som "kanal" kan Star Wars-franchisen ta lite mer risker. Det är i alla fall så jag ser det nu när det ändå blev något. Och vad har det blivit? Jo, en "fylla i luckorna"-serie som å ena sidan tar sin uppgift på allvar, men å andra sidan kanske inte riktigt bjuder på en fullständig spänning. Jag får återkomma till det.

Lustigt nog börjar denna sexdelade serie med en resumé av Episod I-III. Det känns minst sagt lite underligt att se scener ur filmer som "detta har hänt", men å andra sidan är det svårt att komma runt det. Vad som också är väldigt svårt att komma runt är hur otroligt hemskt materialet från filmerna ser ut. Jisses! De har inte åldrats med värdighet visuellt...

Hur som helst: Runt tio år har gått sedan upplösningen på "Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd" där Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) hade ihjäl sin padwan Anakin Skywalker (Hayden Christensen) - vilket ju inte var helt sant eftersom den stympade och skadade Anakin återuppstod som Darth Vader – och Anakins och Padmé Amidalas tvillingbarn Luke och Leia fick nya hem. Obi-Wan lämnade själv Luke till Owen (Joel Edgerton) och Beru (Bonnie Piesse) på Tatooine medan Leia adopterades av Senator Bail Organa (Jimmy Smits). Obi-Wan lever nu ett snudd på eremitiskt liv där han håller lite koll på Luke men definitivt på avstånd. Det är inte bra att skylta med att man är en jedi. De är nämligen villebråd för inkvisitorer som jagar och utplånar dem och den stora fjädern i hatten är förstås Obi-Wan.

Det som får honom att kliva in i ljuset igen är att Leia (Vivien Lyra Blair) blir kidnappad för att locka fram Obi-Wan. Motvilligt går han med på att leta rätt på henne och återföra henne till Alderaan, och det blir ett långt och komplicerat uppdrag trots att han hittar henne ganska snabbt. Snart blir han varse om att Anakin är Darth Vader och givetvis blir det ett antal konfrontationer där allt ställs på sin spets.

Allt utom den där sista lilla spänningen. Missförstå mig inte, det är underhållande att se Obi-Wan och Darth Vader svänga sina lasersvärd mot varandra och det är medryckande när Obi-Wan räddar Leia ur knipa efter knipa, men i och med att den här serien fyller i luckorna mellan två filmer finns det ju ett facit redan från början. Vi vet att när Obi-Wan och Darth Vader möts i en rafflande fight kommer vår hjälte ändå att klara sig. Det är lite trist.

I jämförelse med serierna om Mandalorian och Boba Fett är "Obi-Wan Kenobi" lite platt. Det är inget större fel på serien, förutom att jag möjligen tycker att Leia är lite jobbig, och den gör som sagt sitt jobb bra med att fylla i luckorna, men jag kan ändå känna mig en smula besviken. Varför vet jag inte för serien har sin funktion, men det är ändå något som skaver.

1. Kronologiskt sett utspelar sig denna film ett år efter "Solo" med tio år kvar till "Stjärnornas krig" (Episod IV), vilket i sin tur gör att Ewan McGregor åldersmässigt är i fas med Alec Guinness, även om det är tveksamt om McGregor kommer att se lika gammal ut om tio år.

2. Hayden Christensen får ha på sig den tunga Darth Vader-dräkten och även spela Anakin Skywalker i några flashbacks.

3. James Earl Jones har inte spelat in några nya repliker till serien utan allt Darth Vader säger är AI-genererade repliker. Ett avancerat program har använts för att analysera Jones röst och återskapa den perfekt. Det innebär väl på sikt att Darth Vader kan ha samma röst om 50-100 år...

ANDERS JAKOBSON (2022-06-23)