Actionfyllt, dyrt och lite gjort

Två potentiella selling points: 1) Filmen är den dyraste originalfilmen för Netflix med en budget på 200 miljoner dollar. 2) Det är Russo-brödernas andra långfilm efter tiden hos Marvel ("Cherry" var den första). Räcker det för att väcka intresset? Tja, det där med budget är kanske inget som gör en extra intresserad förstås, men jag är alltid intresserad av att se vad Russo-bröderna gör, men hade kanske hoppats på något lite mer originellt och substansfyllt än vad "The Gray Man" bjuder.

Grundpremissen är att en tillgång för CIA själv blir jagad av sin uppdragsgivare och varianter på det temat går det tretton på dussinet av och det gör mig lite matt och uttråkad. Det spelar ingen större roll att actionsekvenserna är spektakulära, det är ändå gjort på något vis.

18 år innan filmens nutid blir en dömd mördare (Ryan Gosling) rekryterad av CIA-agenten Fitzroy (Billy Bob Thornton) till att bli en av hans gråa män, tillgångar som kallas in för att röja undan farliga personer. Just denna får kodnamnet Sierra Six och blir otroligt bra på det han gör. I nutiden ska han eliminera en typ som påstås sälja olämplig information men i själva dödsögonblicket berättar typen att han är Sierra Four och förklarar att Six uppdragsgivare Carmichael (Regé-Jean Page) är den riktigt fula fisken, vilket Fours information kan bevisa. Griller sätts i huvudet på Six som snabbt ser till att säkra informationen samtidigt som han får fly för sitt liv. Det visar sig att Carmichael försöker göra sig av med sin föregångare Fitzroys gråa män och den enda som är kvar är Six.

Carmichael sätter in galenpannan Lloyd Hansen (Chris Evans) som inte skyr några som helst moraliska tvivel när han försöker lösa sina uppdrag, och Lloyd vet att det bästa sättet att komma åt folk är att hitta de de älskar och "klämma dem" och den enda Six har en sorts relation till är Fitzroy, som i sin tur har en dotter han älskar. Även om Six lockas fram har han ingen avsikt att gå förlorande ur striden.

Filmen flaxar runt i världen som om det var stadsbuss mellan olika kontinenter, länder och städer. Det är väl episkt på sitt sätt men också rätt gjort. Jag kan inte komma runt att det mesta i filmen känns gjort flera gånger om. Jag är inte heller överdrivet förtjust i Chris Evans som välklippt filmskurk och Ryan Gosling är ju inte de stora gesternas man. Som actionfilm fyller den sin funktion men något bestående minne lär den inte ge.

1. Boken är baserat på en roman/romanserie med samma namn av Mark Greaney. Det finns i dagsläget tolv böcker i serien så det kan bli aktuellt med fler filmer.

2. Vid ett tillfälle beskriver Lloyd Hansen Six som en "Kendocka" och en av Ryan Goslings kommande roller är som Ken i Barbie-filmen. Lär inte vara en tillfällighet.

3. Redan 2011 var en version av filmen på väg att bli gjord med Brad Pitt i huvudrollen.