Både spännande och gripande

Varenda gång jag ser en film som utspelar sig under slaveriet i USA blir jag påmind om hur jävla obehagligt äckligt det var. Nog för att rasism i allra högsta grad existerar än i dag, men slaveriet var något extra. Bara tanken på att att mörkhyade av afrikanskt ursprung inte var fullvärdiga människor får det att krypa i mig. I "Emancipation" får vi flera scener som påminner om exakt den människosynen.

Filmen utspelar sig dock precis i slutet av perioden, nämligen under sluttampen av det amerikanska inbördeskriget då president Abraham Lincoln förklarade frihet för alla slavar i rebellstaterna, vilket sedan kungjordes i emancipationsproklamationen. Sen dröjde det i och för sig ett tag till innan slaveriet förbjöds totalt i USA.

Will Smith spelar slaven Peter med ursprung i Haiti som separeras från sin familj när han som så många andra slavar sätts i arbetsläger under sydstatarna. Att fly från lägret är ingen idé. Människojägare likt Jim Fassel (Ben Foster) fångar snabbt in de som rymt och de får betala med sina liv. Deras huvuden sätts på pålar som avskräckande exempel. Peter visar ganska tydligt från start att han inte tar vad som helst och utmanar överheten, vilket förstås är ett farligt spel.

Men så får han höra om Lincolns löfte om att fria slavarna och han beslutar sig för att rymma när chansen kommer. Fem dagar bort, genom träsket ligger Baton Rouge där Lincolns kanoner dånar. Tar han sig dit kommer han att klara sig och kunna försöka återförenas med sin familj. Och chansen kommer och han och ytterligare tre fångar rymmer. Fassel sätter iväg efter dem och rymlingarna delar på sig och en plågsam flykt börjar för Peter som ställs inför smärtsamma prövningar samtidigt som människor och blodhundar är honom hack i häl.

Filmen är delvis baserad på verkliga händelser och Will Smiths karaktär är en variant på den verkliga slaven som går under namnet "Whipped Peter" efter ett historiskt viktigt fotografi som synliggjorde slaveriets allvarlighet över hela världen. Läser man på lite om "Whipped Peter" så verkar han egentligen ha hetat Gordon, vilket händelsevis är namnet på en av de andra slavarna som rymmer samtidigt som Peter. Så filmens Peter är inte verkligheten "Whipped Peter". Bara nästan.

Will Smith är inne i ett bra stim nu, skådespelarmässigt. Innan denna roll gjorde han sin Oscarsbelöande King Richard och det slår mig hur långt han kommit från hiphoparen som knappt kunde spela sig själv i en sitcom på 90-talet men som har utvecklats till att bli en av de stora Hollywoodnamnen som kan göra både tramsiga komedier, fartfylld action och tungt drama utan problem. Den här rollen är inget undantag.

Jag tycker filmen är bra. Historien i sig är varken unik eller oförutsägbar men det blir ändå en både gripande och spännande film. Inledningsvis luras man att tro att filmen är i svartvitt men då och då tränger det igenom lite färg så i själva verket är filmen så mättad att den nästan tappat all färg. Det bidrar onekligen till känslan av både "gamla tider" och framför allt kärvare tider som man knappast kan relatera till. Jag tycker att avsaknaden av färg tillför något samtidigt som jag gärna skulle haft lite mer kräm i bilden.

Utan att säga för mycket landar vi så småningom i inbördeskrigets verklighet och den är förstås inte trevlig på något sätt. Krig är ett helvete, oavsett mellan vilka det står. I det stora hela finns det väldigt mycket sekvenser i filmen som känns lite extra när man ser dem. En välgjord film med andra ord.

Det finns en dryg minuts extramaterial på Apple TV+ där bilder ur filmen blandas med lite prat från Antoine Fuqua som ungefär säger att han förändrats i grunden efter att ha lärt sig mer om slaveriet i och med filmen. Det är ungefär allt. Inte mycket till extramaterial om jag ska vara helt ärlig.

1. Det är alltså Antoine Fuqua som regisserat filmen. Har tidigare mest action och thrillers på meritlistan, senast "Infinite" och "The Guilty".

2. För manuset står Bill Collage vars bakgrund inte är helt självklar sett utifrån vad "Emancipation" är. Senast skrev han manuset till "Assassin’s Creed".

3. Även om Will Smith är filmens stora stjärna vill jag gärna lyfta fram Ben Foster som alltid är bra i den här typen av otrevliga roller. Han är en utmärkt antagonist här.