Ett färgsprakande myller

Jag tycker alltid det är fascinerade när filmskapare får till världar som faktiskt inte liknar någonting man sett tidigare. Allra mest fascinerande är det i vanliga spelfilmer som "Annihilation", men även i animerat utförande är det läckert när man ser flora och fauna som helt inte har någon motsvarighet i det vanliga livet. Nu är det visserligen så att om man ger sig ned i havens djup eller tittar på saker i mikroskop så hittar man "världar" som inte ser ut som något annat. Och det är väl där någonstans vi hittar likheter till världarna i "En annorlunda värld".

Filmen utspelar sig i landet Avalonia som ligger som i en stor dal omringat av höga berg. Så höga och täta att ingen tagit sig förbi dem. Vad som finns bortom dem är okänt. Djärva äventyraren Jaeger Clade (Dennis Quaid) har sett det som sin uppgift att ta reda på vad som finns där och i otaliga äventyr får han med sig sin någon mer reserverade son Searcher (Jake Gyllenhaal) och de upptäcker nya saker varje gång. Men drömmen om att ta sig genom bergen förblir en dröm. Under ett försök upptäcker Searcher en grön energi på en planta som intresserar honom så mycket att han vill ta den tillbaka till Avalonia. Då väljer Jaeger att fortsätta på egen hand mot det okända.

25 år senare har ingen sett honom men däremot har Searchers fynd förändrat hela landet. Plantan som han kallar Pando är landets främsta energikälla som finns i precis allt och som har givit oändliga fördelar och Searcher har blivit en hjälte, som på sitt eget modesta vis trivs med att vara Pandofarmare tillsammans med sin familj, frun Meridian (Gabrielle Union) och deras son Ethan (Jaboukie Young-White). Men något har börjat hända med plantorna. De tappar sin kraft och det verkar vara ett mer allvarligt problem än att vissa skördar går dåligt. Callisto Mal (Lucy Liu), landets president och före detta expeditionskollega med Jaeger, söker upp Searcher och berättar att alla Pandoplantor sitter ihop i ett system och att något händer vid dess rot. Därför behöver de ge sig in i marken genom ett stort sjunkhål och undersöka vad som pågår.

Och det är där de hittar den annorlunda världen. Ett färgsprakande myller av växter och varelser som både är goda och onda och givetvis blir situationen snabbt farlig för Avalonierna som sprids åt lite olika håll. När Searcher hamnar i livsfara räddas han av - ni gissade det - sin försvunna far som tydligt ägnat de senaste 25 åren i denna annorlunda värld. Relationen är inte superbra och blir inte bättre när farfar Jaeger intresserar sig för sin sonson Ethan. Men vad spelar familjegroll för roll när expeditionen har ett viktigare uppdrag?

På pluskontot lägger jag den snygga animationen och farten i äventyret. Men samtidigt tenderar farten även till att lägga sig lite på minuskontot då det blir hysteriskt och gapigt emellanåt vilket är ganska tröttsamt i längden. Något annat på pluskontot är en blå figur som döps till Splat som är en typisk animerad comic relief men väldigt kul och bra. Jag lägger även de uppenbara flirtarna med klassiska äventyr som Jules Verne "Till jordens mitt" eller varför inte "24-timmarsjakten" (där Dennis Quaid ju var med)? Men samtidigt är det svårt att känna att berättelsen kommer med något direkt nytt trots de visuella poängerna.

Fast det blir mest plus när man räknar ihop det. Även om det är en fräsch och snygg film från Disney känns det inte riktigt som att "En annorlunda värld" kommer bli en modern klassiker. Jag ser dock en klar spinoffmöjlighet för Splat. Kommer säkert på Disney+ vad det lider!

1. Filmen ger Dennis Quaid och Jake Gyllenhaal en liten "far och son"-återförening 18 år efter att de spelade samma sak i katastroffilmen "Day After Tomorrow", som jag för övrigt sett orimligt många gånger.

2. I mätningar gjorda av CinemaScore har biopubliken landat i att ge filmen snittbetyget B som är det sämsta en animerad Disney-film fått. Nu är det kanske inte jätteuselt då då skalan är A+ till F där A+ är bäst.

3. Originaltiteln är "Strange World" vilket kanske eller kanske inte är en passning till "Strange Worlds" som var namnet på två olika (!) science-fiction-serietidningar på 50-talet.

ANDERS JAKOBSON (2023-01-17)