Samma samma fast sämre

Det är alltid trist när uppföljare kör helt i diket och inte alls lyckas matcha sin föregångare. Exakt så är fallet med "Murder Mystery 2" som kommer fyra år efter den avsevärt roligare och mer underhållande "Murder Mystery" där det äkta paret Spitz, hårfrisörskan Audrey (Jennifer Aniston) och polisen Nick (Adam Sandler), reste till Europa och hamnade mitt i ett mordfall på en lyxyacht där de själva blev misstänka för dådet och fick kaosartat fara runt i Europa medan fler personer i anslutning till mordoffret även de dog.

Fyra år senare har paret med blodad tand startat eget och blivit deckare med ganska uselt resultat. En chans till paus och omstart kommer när de blir bjudna på bröllop av den snuskigt rika maharajan Vikram Govindan (Adeel Akhtar) - en av få överlevande från förra filmen. Han ska gifta sig med fransyskan Claudette (Mélanie Laurent) på sin privatö och givetvis står han för alla kostnader för att Spitzparet ska komma dit. Det är förstås lyxigt så det räcker och blir över och tittaren introduceras för en hel hop av gäster som kan anses vara möjliga misstänkta för ett kommande mysterium.

Och det dröjer förstås inte länge innan det blir exakt så. Redan på den vräkiga förfesten dagen innan bröllopet inträffar ett mord som i själva verket är en täckmantel för en kidnappning av maharajan och Spitzparet hamnar förstås mitt i smeten på en gång. Och - ni gissade rätt - de blir själva misstänka för dådet och får fara kaosartat runt i Paris medan fler personer i anslutning till maharajan dör.

Samma samma fast sämre. Första filmen hade en avsevärt mer unik känsla även om det handlade om en komisk whodunnit. Men det var bättre karaktärer runt om huvudparet, där enbart den gapigaste och tristaste återvänt till denna film, och det fanns en bättre bakgrundsstory till Spitzparet som småkrisande äkta par. Nu är allt det något som man förväntas ha med sig i bagaget - eller kanske till och med glömt bort - och så får man i stället bara hoppa in i en platt uppföljare som säkert kostat en rejäl slant men som levererar dåligt.

Det är klart att det går att skratta åt några scener här och där och ryckas med lite i actionrafflet där den spektakulära upplösningen sker i självaste Eiffeltornet. Men det är en avsevärt sämre film än sin föregångare som visserligen inte var något mästerverk, men ändå något som underhöll mer än vad tvåan lyckas göra. Jag är besviken och hade hoppats på något som låg närmare den första filmen. Så blev det inte.

1. Jag håller tummarna för att vi slipper en tredje film, men en sådan känns mer sannolik än osannolik, tyvärr. Precis som första filmen avslutas denna med en scen som skulle kunna vara starten där nästa film tar vid. Nu blev det inte riktigt så med slutet av ettan och början av tvåan så det är nog en scen vars upplösning man får fundera själv kring.

2. Maharajan är inte den enda karaktären som återvände från första filmen. Överste Ulenga (John Kani) och polisen Delacroix (Dany Boon) är också med.

3. James Vanderbilt har skrivit manuset igen, men däremot har regissören bytts ut från Kyle Newacheck till Jeremy Garelick.

ANDERS JAKOBSON (2023-04-04)