Generiskt och våldsamt

Jag börjar känna mig lite mätt på alla dessa extremt våldsamma filmer om någon omöjligt kompetent figur som ställs emot en mindre armé och blir the last figur standing när filmen är över. Det är ingen spoiler för "The Mother" för det är precis så alla dessa filmer är. Så den som bänkar sig vid "The Mother" i hopp om att få se något fullständigt unikt kommer att bli duktigt besviken.

Filmen börjar tolv år innan filmens nutid. En gravid amerikansk ex-soldat (Jennifer Lopez) - som engagerat sig i några fula typers vapensmuggling för att sedan få kalla fötter när hon upptäckt att typerna var ännu fulare eftersom de även smugglade människor - försöker göra en deal med FBI när en av de fula typerna, Adrian Lovell (Joseph Fiennes) dyker upp. Den blivande mamman lyckas rädda sig själv genom att på bästa MacGyver-vis konstruera en bomb som sannolikt dödar Adrian, men då har han redan haft ihjäl alla agenter utom Cruise (Omari Hardwick) som räddas av Lopez icke-namngivna karaktär.

I efterskvalpet föder hon en dotter men ombeds att adoptera bort henne då hon fortfarande är i fara. Hon instruerar Cruise att se till att dottern får ett bra och odramatiskt liv och sen drar hon sig undan till Alaska. Tolv år senare får Cruise anledning att söka upp mamman då en bild på dottern Zoe (Lucy Paez) dykt upp under ett tillslag bland män tillhörande den andra fula typen, Hector Álvarez (Gael García Bernal), vilket förstås inte är bra. Kort därefter blir Zoe kidnappad nästan mitt framför ögonen på mamman som dock hinner ha ihjäl en rad skurkar på olika brutala vis. Hon lyckas dock, med hjälp av lite fler brutala avrättningar, att frita Zoe och innan de skiljs åt har Zoe lyckats lista ut att hennes räddare i nöden är hennes biologiska mamma. Detta gör det svårare för mamman att vara tyst och iskall och när faran verkligen inte är över tar hon hand om dottern för att hålla henne skyddad och blir då den mamma hon borde vara.

Vilket kanske inte är den typiska mamman. "The Mother" är inte speciellt originell och är ganska lätt att förutse hur den ska utveckla sig och hur den ska sluta. Bristen av överraskningar balanseras upp av brutala actionsekvenser, men som jag konstaterade redan i början av recensionen så är jag rätt trött på den här typen av filmer. Jag vill inte påstå att actionthrillers av det här slaget är en trend just nu, de har i princip alltid funnits, men jag känner ändå att min eventuella törst har släckts sedan länge.

Jennifer Lopez fungerar absolut som stenhård soldat/mördare men i sin helhet är "The Mother" mest generisk action som man sett tidigare i flera olika varianter.

1. Filmen är regisserad av Niki Caro som senast gjorde liveactionversionen av "Mulan".

2. På filmens IMDB-sida finns 21 goofs listade vilket är ganska mycket. Det är allt från uppenbara plotthål till saker som byter färg och position. En favorit är att mamman först efter 12 år frågar vad dottern heter när det står tydligt på flera av de årliga fotografier hon fått skickade till sig.

3. Edie Falco, mest känd från "Sopranos" gör en förvånansvärt liten roll i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2023-07-05)