Girlpower i en mansvärld

En efter en blir byar i Kina belägrade av den hänsynslöse Böri Khan (Jason Scott Lee) och hans män. Detta får kejsaren (Jet Li) att beordra varje familj i Kina att skicka en man som soldat i sin armé. Samtidigt i en liten by har det blivit dags för Mulan (Yifei Liu) att ge heder åt sin familj genom att bli trolovad. I ett försök att skydda sin syster går allt fel och Mulan blir utslängd med orden att hon skämt ut sin familj. När soldaterna kommer tvingas hon se sin far (Tzi ma) ramla framför dem medan han tar emot sin order, allt för att han knappt kan stå på sina ben. Samma natt bestämmer sig Mulan för att ge ära till sin familj på det enda sätt hon vet hur – att slåss. Hon tar sin fars saker och rider ut i natten, trots vetskapen om att om någon kommer på att hon är kvinna så kommer hon dödas.

"Mulan" är ännu en av Disneys liveactionversioner på en tidigare animerad klassiker. Denna gång har de dock vågat frångå sin tidigare version för att i stället röra sig närmare det verkliga originalet. "Mulan" är nämligen en gammal kinesisk folkdikt från början som Disney gjorde en egen version av. Även om det är många ändringar till originaldikten finns det fortfarande en stor dos Disney kvar, både till ont och gott. Något som jag inte riktigt kan se poängen med är den fågel fenix som dyker upp då och då och visar vägen för Mulan. Dels anser jag att de lika gärna kunde ha kvar Mushu om de ändå ska ha något kvar som visar henne vägen. Dels tycker jag det vore mycket bättre om Mulan själv fick hitta vägen. Så fort hon hamnar i någon slags knipa dyker nu fenixen upp och visar hur hon ska ta sig ur den i stället för att hon själv ska hitta lösningen och genom det utvecklas. Detta gör att problemen aldrig riktigt får fäste och Mulans utveckling att acceptera sig själv trots alla andras ord blir något som bara händer i stället för att vi får en klar bild över hur det går till.

En karaktär som ger filmen ett lyft är Xianniang (Li Gong). Hon speglar Mulan och visar den människor fruktar att en kvinna ska bli om hon gör något annat än är en hemmafru. Kvinnor ska inte slåss och om de gör det, och även gör det bra, klassas de som häxor. Exakt det personifierar Xianniang. Det är hon som gör att Böri Khan är så framgångsrik och den egentliga skräcken som sprids. Trots detta är hon endast en kvinna som vill vara fri att vara sig själv. Att bli accepterad som den hon är i stället för utstött för att hon inte kan rätta sig in i ledet. Något som blir lite synd är dock att det nästan konstant när Xianniang är med ska nämnas hur fel hon är i en mansvärld. Åskådaren skrivs konstant på näsan istället för att lita på att vi som åskådare kan förstå vad som finns mellan raderna.

Även här ställer fenixen till det lite. Xianniang visar människornas skräck när det kommer till kvinnor som slåss. Mulan ska visa att en stark kvinna som kan slåss kan vara vem som helst. När hon har fenix som hela tiden finns med henne indikerar man lite att även hon har drag av en häxa i sig. Om hon fått ta hand om sig själv och slitit mera hade hennes karaktär blivit så otroligt mycket starkare.

Trots att det finns några små delar som kan vara lite störande är Mulan överlag en riktigt bra liveaction. Trots att det nästan konstant är män med i bild är den från början till slut en feministisk berättelse som är ack så viktig i dessa tider. Om du inte stör dig på starka kvinnor som äger filmduken är detta ett måste. Om du är en sån som stör dig på detta kanske du ändå borde se den!

1. Filmen är inte på något sätt en musikal, men låtarna från Disneys animerade version finns ändå med under filmens gång i soundtracket. Då och då hör man en välkänd melodi, men så snyggt inbakad att man behöver känna till dem sen innan för att veta att något händer.

2. I slutet av filmen när Mulan presenteras för kejsaren gör detta av skådespelerskan Ming-Na Wen som spelade Mulan i Disneys animerade version.

3. I eftertexterna spelas låten "Loyal Brave True" med Christina Aguilera som även gjorde en egen version av "Reflection" som blev den stora låten från den animerade Disney-filmen.

EMMA ÅKERLIND (2020-12-22)