Smärtsamt om smärtlindrare

Jag är så lyckligt lottad att jag har gått igenom hela mitt långa liv utan att behöva ta starka mediciner för att parera bedrövliga smärtor. Det har räckt med vanliga värktabletter och möjligtvis något mer specifikt de gånger jag behövt kemisk hjälp. Jag har aldrig varit nedsövd eller på annat sätt i någon form av dvala. Och det är jag helt nöjd med även om det säkert kommer en dag vad det lider då jag behöver något starkare.

Låt oss då för allt i världen hoppas att jag slipper OxyContin. Speciellt efter denna miniserie som berättar om värktablettens entré på marknaden runt millennieskiftet och vilka oerhörda konsekvenser det blev. För att vara lite putslustig så vill jag säga att det faktiskt är lite smärtsamt att se serien. Den inleds med autentiska vittnesmål från föräldrar vars barn dött till följd av OxyContin och det sätter förstås ett visst perspektiv på dramat, men även avsnitten i sig är ganska jobbiga att se. Jag blir illa berörd av mycket i dramat, men givetvis inte på kvaliteten i berättandet.

Ibland behövs det udda former på berättandet för att en serie ska få ett lite annorlunda men också passande uttryck. "Painkiller" känns febrig eller drogad när den ganska hetsigt hoppar mellan nutid och dåtid och flera olika storylines, vissa med fantasiinslag, andra med påtaglig autenticitet. Seriens klippare har fått gå loss ordentligt med redigeringsprogrammet. Jag gillar det, det ger en nerv till berättelsen som har en positiv effekt.

Serien följer framför allt åklagaren Edie Flowers (Uzo Aduba) som förvånas av att läkare över hela landet plötsligt skriver ut enorma mängder av en medicin som är jämförbar med heroin. Det är Edie som i nutiden berättar hela storyn om hur läkemedelsföretaget Purdue Pharma, med tunga ägarfamiljen Sackler i ryggen, pytsade ut tabletten på ett tveksamt vis och sedan använde hård marknadsföring och speciellt utvalda kvinnliga säljare som övertygade läkare att skriva ut OxyContin i överflöd.

En av dessa säljare är Shannon Schaeffer (West Duchovny) som värvas som väldigt ung och lockas av pengar, bonusar och lyx och inte tänker så mycket på vad det faktiskt är hon säljer. Tills hon börjar göra det. Vi följer också Purdue Pharmas chef Richard Sackler (Matthew Broderick) som använder alla tänkbara medel för att sälja sin tablett samtidigt som han balanserar ett hjärnspöke, hans farbror Arthur Sackler, Sr. (Clark Gregg) som la grunden för hela verksamheten och fortfarande finns kvar, långt efter sin död.

Men vi följer också Glen Kryger (Taylor Kitsch), en helt vanlig amerikansk arbetare med en egen bilverkstad. När han råkar ut för en arbetsplatsolycka får han OxyContin utskrivet av sin läkare som garanterar att tabletten kommer att hålla smärtorna i schack om han bara följer doseringen. Glen blir ett exempel på att tanken kring OxyContin inte riktigt fungerar som tänkt och missbruket väntar bakom dörren, med allt vad det innebär i medföljande konsekvenser.

Det är ett drama men det är verklighetsbaserat och det gör serien till en gripande historia. Den gör mig ledsen och bedrövad och det är ju ett gott betyg som något. Mycket sevärd.

1. Serien är regisserad av Peter Berg. Jag upptäckte Berg på 90-talet när han spelade läkaren Billy Kronk i 106 avsnitt av "Chicago Hope", en av mina favoritserier när det begav sig. Jag fastnade direkt för Bergs oborstade uttryck och la namnet på minnet. Han debuterade som regissör med ett avsnitt av "Chicago Hope" och sen har han gått vidare och gjort allt från "Hancock" till "Battleship" och en del tv. Han gör en kort cameo i serien som bilförsäljare, en insats som ännu inte är upptäckt av IMDB, men jag såg att det var han!

2. Serien bygger på artikeln "The Family That Built an Empire of Pain" (New Yorker) och boken "Pain Killer: An Empire of Deceit and the Origin of America's Opioid Epidemic".

3. 2021 kom en annan miniserie på exakt samma tema, "Dopesick", som kammade hem två Emmys för bästa miniserie och bästa manliga skådespelare i en miniserie - Michael Keaton.

ANDERS JAKOBSON (2023-09-13)