Välspelat drama som skänker eftertanke

När det begav sig var Lars Norén-pjäsen "7:3" både uppmärksammad och kontroversiell. Detta var 1999. Norén hade året innan fått ett brev från några intagna på Tidaholmsanstalten som intresserat sig för teater och därför bad dramatikern om en pjäs att spela. Norén blev intresserad, inte minst av det välskrivna brev som Militärligans Carl Thunberg författat. Han plockade med sig producenten Isa Stenberg och besökte anstalten. Den teaterintresserade trion hade föreställt sig att få ta del av en tidigare pjäs men Norén var mera inne på något nyskrivet och tillsammans processar de fram pjäsen "7:3" som handlar om en författares möte med de tre internerna. Allting baserades på de möten och upplevelser de redan skildrat vilket innebär att två av de intagnas öppna ställningstagande till nationalsocialism fick en naturlig del i texten, vilket förbluffade alla. Inte Norén förstås, men hans benfasta beslut om att ha med det i den slutgiltiga pjäsen blev omdiskuterat vid och efter premiären.

Allt detta skildras i SVT:s "Smärtpunkten". David Dencik spelar Lars Norén och Maria Sid gör Isa Stenberg. De förhållandevis okända skådespelarna Martin Nick Alexandersson, Einar-Hugo Strömberg och Linus Gustafsson gör rollerna som Tony Olsson, Carl Thunberg och Ola Svensson. Dessutom gör Martin Rosengardten en väldigt pricksäker tolkning av Reine Brynolfsson som gör rollen som författaren i pjäsen.

Det här är ett mycket välgjort och välspelat drama som skänker eftertanke. Det är å ena sidan lätt att förtjusas av skildringen av processen när ett verk växer fram och hur en skicklig dramatiker fångar upp och formar om det material som kommer till honom under samtal och repetitioner. Jag har inte sett något dokumentärt med Lars Norén - i alla fall inte i den utsträckning att jag kan minnas hur han var - men jag har läst mig till att Dencik tonsäkert återgivit Norén mjuka framtoning.

Å andra sidan kan man chockas lite av den hänsynslösa och smått iskalla attityd Norén har när han nästan kör över de som inte ser på saker som han och hur han mer eller mindre lämnar projektet efter premiären och glider undan den mediastorm som tar vid när pjäsens nationalsocialistiska inslag inte riktigt landar rätt. I det här läget är det Isa Stenberg som får bära allt ansvar. Den som lojalt står vid sin regissörs sida men som också är den som är absolut närmast produktionen, skådespelarna och efterspelet. Som tvekar när det är försent, något som Tidaholmsanstaltens chef Birgitta Göransson (Cecilia Milocco) redan gjort i ett tidig skede.

Å tredje sidan kan man golvas av den genuina och obehagligt dokumentära känslan där karaktärerna Olsson, Thunberg och Svensson känns som verkliga personer. Allra mest Tony Olsson där Martin Nick Alexanderssons gestaltning är som en kokande kittel, alltid bara en sekund från att explodera. Och det är ju också Tony Olsson som ser chansen att nyttja pjäsens framgång och de permissioner som medföljde till en rånturné som kulminerade i Malexandermorden.

En högst sevärd miniserie.

1. Även om serien bygger på verkliga händelser så är den direkt baserad på fackboken "Smärtpunkten: Lars Norén, pjäsen Sju tre och morden i Malexander" från 2009 skriven av Augustprisvinnande Elisabeth Åsbrink.

2. Det framgår att vissa namn bytts i serien. Ett av dess gäller den intagna Ola Svensson som inte alls hette så.

3. Ett lite udda och ovanligt grepp är att seriens vinjett består av spridda "bakom kulisserna"-bilder från inspelningen av serien.

ANDERS JAKOBSON (2024-04-29)