Unikt för smal publik

FILMEN

Den ungerske regissören Attila Janisch har totalt passerat under min radar, men jag har nu fått chansen att bekanta mig med hans verk genom boxen "Attila Janisch Collection". Och även om jag inte blivit frälst på dess innehåll erbjuder det åtminstone en unik konstnärlig vision. Janischs filmer kommer att tilltala dem med intresse för det smala, det bleka och det ångestladdade. Och kanske fans av "Groundhog Day".

Den första av boxens filmer, daterad till 1991, är den svartvita "Shadow on the Snow", vilken följer en kringströvande man och hans dotter. Han är i stort behov av pengar och verkar föra en inte alltför glamorös tillvaro på den ungerska landsbygden. En dag när han besöker postkontoret blir han vittne till ett rån, och när rånbytet av en slump landar i hans händer är han inte sen att utnyttja tillfället till lite extra klirr i kassan. Naturligtvis får han polisen efter sig, något som inte är bra för vare sig hans paranoida sinnelag eller relationen till dottern.

Jämfört med de två andra filmerna i samlingen är "Shadow on the Snow" en tämligen rak, om inte speciellt händelserik historia. Huvudpersonens ångest och paranoia förstärks av det kusliga svartvita fotot och det sparsmakade ljudbandet. Den djupt tragiska berättelsen förmedlas kallt och objektivt, men jag saknar en känsla av mening i filmen.

I "Long Twilight" från 1997 har en gammal dam varit ute på en resa och försöker ta sig hem, eller det är i varje fall vad jag tror. Skälet till min osäkerhet beror inte på filmen i sig utan på att textningens tidskoder åtminstone på mitt exemplar är totalt uppfuckade och inte överensstämmer med dialogen. Detta bidrar till en milt sagt bisarr och svårbegriplig filmupplevelse.

Tanten i fokus hamnar hur som helst på en buss bebodd av en otrevlig förare och ett antal tysta passagerare, och efter detta är det svårt att veta vad som är dröm och vad som är verklighet. Damen somnar till då och då, men kliver av bussen när en ung man blir överkörd av den. Eller blir han verkligen det? Inget är vad det tycks vara, och det verkar som om huvudkaraktären aldrig tycks komma hem.

Filmen bär drag av såväl "Alice i underlandet" som "Groundhog Day" när märkliga miljöer och skeenden ständigt upprepas. Den mest uppenbara tolkningen är att "Long Twilight" skildrar världen ur en senildement människas ögon, då allt är så väldigt förvirrande. Den förklaringen känns dock lite banal.

"After the Day Before" släpptes 2004 och avslutar samlingen. Filmen handlar om en man med illa knuten slips som är ute på landsbygden för att leta rätt på ett gammalt hus som han ärvt. Precis som i "Long Twilight" går dock den till synes enkla uppgiften att hitta hem åt skogen.

Trakten är fylld av otrevliga människor och det hela blir inte bättre av att en tonårstjej precis har blivit mördad. Och visst verkar även här gränserna mellan dröm och verklighet tangera varandra. Vem är mördaren och vem är egentligen han själv?

Detta är en film som man nästan inte kan säga någonting konkret om utan att prata om det kraftfulla slutet. Och att avslöja slutet är att förstöra hela meningen med filmen. Jag kan dock säga att den, precis som boxens baksida anger, har vissa likheter med "Memento". Och att den är mycket speciell.

Jag blir som sagt inte frälst av Janischs filmer. Man kan däremot spåra en artistisk vision genom regissörens modesta karriär (imdb.com listar inte fler än sju filmer under hans namn), där teman som ensamhet, rotlöshet och en svårdefinierad verklighet ständigt återkommer.


EXTRAMATERIALET

Konstigt nog har alla tre skivor exakt samma extramaterial. Detta består av, förutom trailers för samtliga filmer av en kort intervju med den långhårige Janisch, som faktiskt lyckas förmedla en del intressant information om sina motiv och tankar bakom sitt skapande trots den korta speltiden.


TRE SAKER

1. "Long Twilight" har en litterär förlaga i form av Shirley Jacksons "The Bus".

2. Både "Shadow on the Snow" och "Long Twilight" är ganska korta filmer runt 70 minuter. "After the Day Before" är dock med sina två timmar lite för lång för sitt eget bästa, långsamt berättad och svårgreppbar som den är.

3. Utgåvan är svensk, men dvd-skivorna är av någon anledning i NTSC-format istället för det sedvanliga PAL.


JOEL FORNBRANT (2008-06-21)
KOMMENTARER - Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA
20 senaste recensionerna i kategorin drama
50 senaste recensionerna
Sök i arkivet Titel eller fritext
Genre: Drama
Format: DVD
Region: 0
Antal skivor: 3
Utkomstår: 2008
Bolag: Njutafilms
Ljud: Digital dolby 2.0
Bild: Diverse
Extramaterial:
Intervju, trailers
RECENSERAT DENNA DAG (19/4):
Alla recensioner från denna dag
NIO TIPS FRÅN FEBRUARI/MARS
12 SENASTE
KOMEDIERNA