Från TV till film med glans!

Fåret Shaun känner väl de flesta igen från TV. Kortfilmer om honom har visats under många år och alla som fått barn de senaste 10-15 åren vet vem han är. Nu har långfilmen kommit och den är precis lika kul som de kortare avsnitten. Faktum är att man inte alls upplever den som lång vilket hade varit helt naturligt om man är van vid de kortare avsnitten. Filmen är 82 minuter.

Handlingen är lika knasig och rolig som vi kan förvänta oss. Shaun och de andra fåren på gården har tröttnat på tristessen och lurar bonden att somna, lägger honom i en övergiven husvagn och ser fram emot en semesterdag. Naturligtvis går det inte som de tänkt och husvagnen sliter sig och drar, med bonden, in till staden där den kraschar och bonden tappar minnet. Det han minns är hur man klipper får och av ett misstag blir han kändisfrisör och skapar en helt ny frisyr. Fåren och de andra får dock rätt snabbt tråkigt utan bonden och beger sig därför in till staden för att hitta honom och ta med honom tillbaka.

Filmen är riktigt rolig och passar för både de mindre och de äldre - alltså perfekt för hela familjen. Sen är den ju riktigt bra gjord! Utan att veta exakt tror jag man använder sig av lera och stop-motion-tekniken och det fungerar fantastisk bra här. Språkmässigt tillför inte filmen så mycket då det inte sägs mer än några grymtningar under hela filmen och det gör ju att man inte behöver fundera på om man ska se den med originalljud eller den svenska översättningen. Man behöver inte ha den textade heller…

1. 20 animatörer jobbade med filmen och de producerade två sekunder färdig film/dag.

2. Det stora fåret kommer inte riktigt till sin rätt här och är inte lika rolig som han är i TV-serien.

3. Fåren bor i Mossy Bottom, ungefär Mossiga Botten.