Monster från havets djup. Eller Kanada.

Jag tycker att den stora behållningen med en riktigt bra animerad film är att det finns inslag som passar alla åldrar. Den rena barnunderhållningen varvas med smarta skämt som tilltalar de vuxna. "Ruby - Havsmonstret" har inte riktigt det och en förklaring ligger i filmens originaltitel: "Ruby Gillman: Teenage Kraken". Det operativa ordet här är "teenage". Det här en tonårscentrerad historia med mycket skärmar, känslosvallningar och andra tonårsrelaterade problem (inom den amerikanska kulturen) och inledningsvis känner jag mig väldigt uttråkad av filmen. Sen när historien drar mer åt det fantasifulla blir det bättre men i stora hela är "Ruby - Havsmonstret" en ganska medelmåttig animerad film.

Filmen handlar om familjen Gillman som är havsmonster men som bosatt sig på land och lever bland människorna. Att de är blå, saknar näsa och gängliga förklaras med att de "är från Kanada" (ett av de vuxna skämten som är roligt i sin dumhet). Föräldrarna i familjen har matat sina barn med att de aldrig någonsin får hamna i havet, vilket förstås är knepigt när de bor vid en kuststad. Hur som helst - när Ruby försöker fråga en killkompis till skolbalen slutar det med att han ramlar i vattnet och det gör också hon till slut, vilket triggar igång en egenskap hon har inombords - nämligen att hon är en kraken och därmed kan förvandlas till ett jättestort monster.

Förvandlingen kallar upp hennes morbror Krill från djupet och tack vare honom kan hon simma ner och träffa sin mormor som hon inte ens visste fanns och som dessutom är en drottning. Ruby får även veta att hennes mamma är en stenhård krigare som en gång stoppade de onda sjöjungfruarnas välde. Mitt i allt detta får Ruby en ny vän, en sjöjungfru som räddar hennes liv och Ruby vill återgälda tjänsten, men är det så smart att beblanda sig med sjöjungfruar?

"Ruby - Havsmonstret" kommer ungefär ett år efter Pixars "Röd" som också var en tonårshistoria där en tjej visade sig vara något annat än en vanlig tjej. Här är i och för Ruby redan från början något annat än en vanlig tjej men visar sig vara något ännu ovanligare, men det finns ändå en hel del likheter. Och Pixar gör det förstås bättre även om "Röd" just inte är någon av mina favoritfilmen då jag inte riktigt kan relatera till den.

Den här filmen kallade jag medelmåttig för 298 ord sedan och det är så den känns. Inte jätteroligt animerad och storymässigt ganska fullmatad med teman och sekvenser som redan tuggats i andra animerade filmer. Låt gå för att det finns lite tankar om att vara den man är och så, men det är ju knappast något unikt inom genren. Det som stör mig kanske mest är den mänskliga delen av historien som känns lite onödig till slut, för det är när Ruby dyker ner i djupet som filmen blir som mest intressant.

Det är oväntat mycket extramaterial på utgåvan, allt från kommentarspår och bortklippta scener med kommentarer till teckningskurser och lite pyssel. Dessvärre är det också inslag där de inblandade ska dela med sig av skolbalsminnen vilket förstås inte är något som allmänheten behöver känna till…

Men sen är det en del om filmens tillkomst med frikostiga inslag från Dreamworks ljudinspelningsstudio, med både trams och allvar. Något som är lite extra intressant är en genomgång av mytologin kring kraken som visar sig vara ett skandinaviskt påfund. Tänka sig.

1. I extramaterialet sägs det att de tittade på "Fjords in Sweden" till designen av kuststaden Oceanside. Det kanske stämmer eller så blandas Norge och Sverige ihop.

2. Rubys röst görs av Lana Condor. Bland de tyngre namnen hittar vi Toni Collette som Rubys mamma, Jane Fonda som hennes mormor och Will Forte som en sjökapten som fångat ett och annat på haven under åren.

3. Skaparna av filmen hoppas att den ska leda till fler filmer och förhoppningsvis bli en serie likt "Shrek", men i och med att filmen floppade ordentligt på bio med en beräknad förlust på $80 miljoner dollar så känns det som eventuella uppföljare är ganska långt borta.

ANDERS JAKOBSON (2023-12-12)