Mästerkattens nionde liv

Över tio år har gått sedan den första "Shrek"-spinoffen "Mästerkatten" kom. Det har visserligen kommit inte mindre än 77 avsnitt i en tv-serie däremellan, men det är ändå påfallande lång tid sedan förra filmen. För mig personligen spelar det ingen större roll då jag varken sett serien eller den första filmen.

Filmen inleds med ännu ett i raden av äventyr för Mästerkatten (Antonio Banderas) som dock slutar med att hjälten i stövlarna dör. Det gör ju ingenting för som vi alla vet har ju katter nio liv och Mästerkatten är visserligen medveten om att några försvunnit längs med vägen, men när en doktor berättar att det senaste var hans åttonde blir kissen orolig. Bara ett liv kvar. Han uppmanas att dra sig tillbaka och ta det lugnt, men det är inte ett liv för en hjälte. Men ett möte med självaste döden gör att Mästerkatten blir rädd, riktigt rädd. Så rädd att han måste fly och begrava sitt gamla liv - bokstavligt talat - och flyttar in hos en kattkvinna där han blir en i mängden. Här faller han in i rutinerna och åldras.

Lagom till att han blivit kompis med hunden Perrito (Harvey Guillén) som gömmer sig bland katterna dyker Guldlock och de tre björnarna (röster av Florence Pugh, Olivia Colman, Ray Winstone och Samson Kayo) upp och är lite av en kriminell liga. De behöver Mästerkatten för att stjäla en speciell karta. Men Mästerkatten lyckas hålla sig inkognito och misstänks dessutom vara död. I smyg får han höra att kartan som gänget ska sno leder till önskestjärnan. Efter som det är ett sätt för Mästerkatten att få sina liv tillbaka väljer han att stjäla kartan själv, men får konkurrens av Kitty Mjuktass (Salma Hayek) som han har en historia med.

Ganska snart slår de sina påsar ihop och tillsammans med Perrito försöker de hitta stjärnan med hjälp av kartan, vilket inte är så lätt eftersom man måste ta sig genom den mörka skogen där vad som helst kan hända.

Den fantasifyllda gott och blandat-sagopåsen som filmen gräver ur ett riktigt genidrag då det verkligen blandas och ges från alla möjliga sagor och äventyr. Så var det väl visserligen lite i "Shrek"-filmerna också, men här känns det ändå lite annorlunda. Animationsstilen är också lite annorlunda, på gott och ont. Inledningsvis tycker jag det känns som om Dreamworks inte riktigt bestämt sig för vilken stil filmen ska ha då mer realistiska moderna animationer blandas med "enklare". Men så småningom samsas de till att bli filmens stil. I och med att jag inte sett den första filmen vet jag inte om även den såg ut på det här viset, men jag hade förväntat mig ett utseende i "Shreks" anda.

En del av mig är lite ointresserad av filmen medan en annan uppskattar allvaret och mörkret i berättelsen. Det är inte ofta animerade filmer handlar om döden på ett så pass öppet sätt som "Mästerkatten 2" gör. Det är lite modigt på sitt sätt.

1. Det är ganska tydligt att filmen gjorts för att visas i 3D. Väldigt många bildvinklar vittnar om detta. Jag vet inte om filmen visades så på bio i Sverige, men det verkar vara omöjligt att se filmen i 3D på hemmamarknaden. Lite trist.

2. Regissör till filmen är Joel Crawford som är ganska ny i den rollen. Han har varit med i "art department" till många Dreamworks-projekt tidigare, men som regissör är hans enda tidigare film "Croodarna 2 - En ny tid".

3. Filmens stora skurk är Jack Horner, ett barn från en brittisk ramsa som här vuxit upp men fortfarande är ett sorts vuxet barn. Jag vet inte om ramsan finns på svenska men det är en bra skurk som röstskådespelas utmärkt av John Mulaney.

ANDERS JAKOBSON (2023-05-31)