Det okända hotet

Scenariot när hela samhället slås ut av en odefinierad smitta har gjorts i överflöd i och med alla zombiefilmer men det finns ju andra samhällsutslående sätt som kanske är mer trovärdiga och som inte gjorts lika mycket. "Leave the World Behind" handlar om New York-familjen Sandford som behöver komma bort från storstadshetsen. Amanda (Julia Roberts) överraskar sin man Clay (Ethan Hawke) och barnen Archie (Charlie Evans) och Rose (Farrah Mackenzie) genom att hyra ett lyxhus på Long Island. Inte jättelångt bort från The Bronx men ändå tillräckligt för att bli ett miljöombyte.

Huset är rejält och fint med pool och allt men familjen åker till stranden och det är där det första riktiga tecknet på att något konstigt är på gång kommer. Ett stort lastfartyg kör nämligen rakt upp på stranden så att Sandfords och alla andra badgäster får fly för glatta livet. Väl tillbaka i huset är internet nere, tv:n saknar signal och trädgården fylls av hjortar. På kvällen dyker husets ägare George H. Scott (Mahershala Ali) och hans dotter Ruth (Myha'la) upp och ursäktar att de stör men de har ingen annanstans att ta vägen efter att New York drabbats av ett strömavbrott. Amanda reagerar illa på detta men till slut går hon med på att låta husets verkliga ägare sova i sitt eget hus.

Därefter blir ovissheten och situationen värre. Amanda hinner se några få nyhetsrubriker på sin telefon innan de försvinner men de berättar om en cyberattack. George besöker sin grannes hus och hittar i stället resterna av ett kraschat flygplan och blir vittne till när ytterligare ett rasar från skyn. Clay kör vilse och träffar på en spansktalande kvinna som behöver hans hjälp, något han inte kan ge henne. Och mitt i alltihop kommer ett smärtsamt högt ljud som sänker dem totalt. Vad är det egentligen som pågår?

Den stora behållningen är att vi tittare är lika ovetande om vad som faktiskt hänt precis som karaktärerna i filmen. Ingen vet mer än någon annan och därför kommer sanningen stötvis och det bidrar till den täta och obehagliga stämningen. Något annat som ligger på pluskontot är att filmen på ett bra sätt skildrar hur människor hanterar en udda situation och hur de beter sig när de paras ihop med främlingar.

Är det sannolikt att något sådant här kan hända i verkligheten? Kanske, men borde det i så fall inte redan ha hänt? Hur som helst träffar obehaget mig i magen. "Leave the World Behind" är möjligen inte den bästa filmen på temat, men jag tycker ändå att skräcken den skildrar fungerar.

1. Filmen baseras på en roman med samma namn av Rumaan Alam som kom 2020. Filmen följer romanen nästan till punkt och pricka.

2. Vid ett tillfälle dansar Julia Roberts och har medvetet plockat rörelser från "Seinfeld"-Elaines klassiska "little kicks"-dans.

3. En återkommande sak, som inte är från boken så vitt jag har förstått, är att bristen på internet gör att Rose inte kan se det absolut sista avsnittet av "Vänner" som är det enda av serien hon har kvar att se. Lite lustigt nog att hennes "mamma" faktiskt gästspelat i serien...

ANDERS JAKOBSON (2024-01-02)