Dubbla pokerlektioner som ger resultat

Poker har blivit något av det nya folkspelet och nu finns det allt från webbsidor till böcker och filmer där vi ska lära oss spelet. Hur man ska satsa, bluffa och framför allt vinna. "Poker - Spelets hemligheter" är just en sådan DVD där proffsspelaren Howard "The Professor" Lederer ska lära oss dödliga att spela poker.

På den första DVD:n (det är två totalt) lär han oss grunderna och även om den är rätt basic till en början gäller det ändå att man är lite bevandrad i pokerns värld och att man känner igen uttryck som Flopp, Turn, River, Kicker och så vidare. Det gäller alltså att man spelat lite innan för att hänga med. Har man aldrig spelat Texas Hold'em är detta inte det rätta sättet att börja.

Vi får nu lära oss allt från hur man förbereder en egen turnering hemma i källaren till hur man ska satsa. Howard har tagit fram statistik för när man ska satsa, hur mycket man ska satsa och när man ska låta bli att satsa. DVD:ns största problem är dock att ingen av dessa listor finns med (som Howard påstår)och tyvärr måsta man ha dessa till hands om man fullt ut ska bemästra det han förklarar. Kanske finns de att hämta på nätet, kanske kan man skriva egna men nog hade det varit smidigt om de funnits med!

DVD 2 inleds med att Howard säger till oss att stänga av den… om vi inte hunnit spela en del efter att vi sett den första DVD:n. Då jag spelat en del (och för att denna recension inte ska bli halvdan) tittar jag vidare. Anledningen till att Howard inte vill att vi ska se denna lektion för tidigt är för att här frångår han de grundregler han satt upp under första lektionen. Här lär han oss att se när någon troligen bluffar, när man kan strunta i vad hans scheman säger och istället bluffa. Allt detta för att man inte ska bli en allt för förutsägbar spelare.

Efter att ha sett båda skivorna står det helt klart att jag lärt mig något. Jag är absolut inget pokerproffs, jag är knappt en hobbyspelare men efter att ha sett DVD:n känns det faktiskt som om jag skulle kunna göra bättre ifrån mig än innan. DVD:ns svaghet är dels att det är väldigt mycket fakta man måste ta in och det går definitivt inte att tro att man ser den en gång och sen går ut och vinner en turnering, vilket Howard också nämner med jämna mellanrum. Den största svagheten är dock att man inte inkluderat de olika pappersarken som Howard refererar en hel del till. Det hade underlättat avsevärt. Trots detta gillar jag både Howard och hans sätt att spela poker och "Poker - Spelets hemligheter" är definitivt rätt för er som spelat lite på hobbynivå och nu vill bli bättre.

1. Vid rätt många tillfällen beskriver Howard typiska nybörjarmissar och varje gång sitter jag och nickar och tänker "Jajemän, så har jag gjort".

2. Kanske kunde man ha förberett de statister som sitter med vid bordet lite bättre på vad de ska göra. Nu får Howard tala om det för dem samtidigt som han förklarar speltekniker.

3. Roligast är det när Howard förklarar att om en motspelare darrar på handen när han satsar så tyder det på att han har en bra hand. Det är adrenalinet som får handen att darra. Vet inte om jag riktigt tror på det…

HANS-ÅKE LILJA (2009-01-12)