Säsong 5 av världens bästa sjukhusserie

I säsong fem av "Grey’s Anatomy" börjar vi så klart där säsong fyra slutade. Att försöka redovisa alla vändor i den här serien är en omöjlighet. Det händer hela tiden väldigt mycket på karaktärernas personliga plan och även om man absolut inte kan jämföra serien med någon daglig såpa, så blir det många turer i det känslomässiga under 24 avsnitt. Meredith Grey (Ellen Pompeo) och Derek Sheperd (Patrick Dempsey) som hittills varit av och på hela tiden är i den här säsongen fast beslutna att få det att fungera. Det är frågor som att flytta ihop och gifta sig som kretsar kring dem.

George O’Malley (T.R. Knight) kämpar på för att klara sin utbildning när han nu fått chansen att göra om det slutgiltiga provet. O’Malley får i slutet av säsongen en galen idé att ta värvning i armén och hans kollegor och vänner blir allt annat än glada över hans beslut.

Lexie Grey (Chyler Leigh) trånar efter O’Malley till en början men det är i den här säsongen som hon och Mark Sloan (Eric Dane) får till det. Izzie Stevens (Katherine Heigl) och Alex Karev (Justin Chambers) älskar ju uppenbarligen varandra men verkar ändå inte vara på samma nivå vid samma tillfälle. Dock vet vi att det är i den här säsongen som de båda till slut tar steget fullt ut och gifter sig. Dock hallucinerar Izzie och ser sin döde pojkvän Denny Duquette (Jeffrey Dean Morgan) tills hon en dag inser att hon har fått en hjärntumör och alltså är sjuk i cancer. Det är väl den storyn som säsong fem kantas mest av och som man förknippar med dessa avsnitt.

Cristina Yang (Sandra Oh) saknar sin tidigare ställning i operationssalarna. Hon trivs inte med att inte få ta ansvar och anta utmaningar i sitt arbete . Det här med att våga släppa in någon innanför sitt skal är inget som Cristina är duktig på. Det har hon endast med Meredith och när deras relation inte är bra är hon ganska ensam. Men det är i denna säsong som vi första gången får möta Owen Hunt (Kevin McKidd), redan i första avsnittet faktiskt. Genast uppstår känslor mellan Yang och Hunt. Callie Torres (Sara Ramirez) förhållande med Dr Hahn (Brooke Smith) är till en början trevande och ingen av dem vet väl riktigt vilket ben de ska stå på. Callie inser att hon gillar tjejer men Hahn försvinner faktiskt ur serien i den här säsongen. Även Arizona Robbins (Jessica Capshaw) gör entré i säsong fem och när Hahn lämnat sjukhuset uppstår tycke mellan Torres och Arizona.

Miranda Bailey (Chandra Wilson) är till en början inte en av de framträdande karaktärerna i säsong fem. Hon gör det hon ska och skäller på alla andra. Men efter en tid får hon mer utrymme och det blir en del fokus på Bailey och hennes problem att kombinera yrket och privatlivet som småbarnsförälder. Bailey mår riktigt risigt under några avsnitt och hon tar situationen med Izzies hjärntumör hårt.

Richard Webber (James Pickens Jr) slåss med att få Seattle Grace upp på listan igen efter att ha halkat ner på en 12:e plats. Kampen mot Mercy West är högsta prioritet för chefen som har nog med bekymmer ändå.

Hela säsongen är kantad med minst lika många patienter och fall som avsnitt. Det som är så fantastiskt med "Grey’s Anatomy" är att man i nästan varje avsnitt gråter som en tok. Förmågan att lyfta upp sorgliga fall och trycka på känsliga knappar och locka fram känslor är enorm. Det är inte bara en gång som snoret fullkomligen rinner ur näsan och högen med snorpapper växer sig högre för varje gång. Serien håller en hög klass och känslan av att alla medicinska termer och utfall är hundraprocentiga och verkliga är lika slående i varje avsnitt. Det kan i och för sig vara svårt att ifrågasätta miljön på ett sjukhus om det inte är något ställe man själv arbetar på. Däremot är det enkelt, även för mig, att inse att det ligger hårt arbete bakom serien för att få den att uppfattas verklig. Något skaparna lyckats bra med och något som skådespelarna fullkomligen klarar av att leverera.

Det är just skådespelarna i serien som är så fantastiska. Det finns en kemi mellan allesammans och de är ett sådant sammansvetsat gäng. Att de flesta är naturligt vackra och har en otrolig charm gör inte serien sämre att titta på. Karaktärerna är väldigt mänskliga och det är så skönt när de vräker ur sig värsta uppläxningen av någon patient som är en idiot. De bryter mot alla hederskodex, och det är så himla härligt. De flesta avsnitt slutar väldigt spännande och en längtan efter kommande avsnitt är det direkt. Dessutom uppskattar jag alla dessa närbilder av otäcka sår, organ, och andra blodiga inslag. Det gör att serien får det där lilla extra och känslan av att befinna sig mitt i operationssalen blir ännu större.

Säsong fem är nog den säsongen hittills som slutar med den absolut värsta cliffhangern någonsin i seriens historia. Boxen innehåller sex skivor med avsnitt och en skiva med allt extramaterial. 24 avsnitt bjuder säsong fem på och det blir 16,5 timmars "Grey’s Anatomy" det. Dessutom finns ett lite "Starters kit" på första skivan för alla de som är nybörjare, hur man nu kan vara det vid säsong fem.

I extramaterialet får vi i "100th Episode: Tales from the O.R" njuta av firandet kring avsnitt 100. Det är himla roligt att se alla skådespelare utanför sina karaktärer. Vi får också veta hur man tänkte för att göra avsnittet extra speciellt och sig förtjänt att vara avsnitt nummer 100. Allt är gjort med en ständig tanke hos fansen som skulle få ett avsnitt tillägnat dem. I 18 minuter får vi veta en hel del matnyttigt och helt underbart för en som följt serien sedan start. Att se hur arbetet kring ett avsnitt går till är både roligt och intressant.

"Heaven sent" handlar om Denny Duquette, Izzies kärlek. Hur skådespelaren Jeffrey Dean Morgan fick rollen och vad han själv tycker om arbetet med serien.

"Dissecting Grey’s Anatomy: Unaired Scenes" är elva borttagna scener som kan ses med kommentarer från Shonda Rhimes och Betsy Beers, kvinnorna bakom "Grey’s Anatomy". Alltid kul att höra varför scenerna blivit bortklippta och också ställa sig själv frågan vad man tycker om valet.

"In Stitches: Season Five Outtakes" ges vi fyra minuter och fyra sekunder av tabbar och galna påhitt ensemblen emellan. Allt fnittrande och skrattande gör en väldigt glad. En klar favorit. Alldeles för kort bara.

1. Sättet Derek friar på till Meredith är så fruktansvärt romantiskt att man bara vill smälta. Vilken man och vilket frieri!

2. Serien är ruggigt duktig på att ha med bra musik. Tack vare "Grey’s Anatomy" upptäckte jag Regina Spektor i en tidigare säsong.

3. Scenen när Meredith tappar njuren på golvet måste nog vara legendarisk i den här serien.