Reningsprocessen har börjat

En splittrad familj försöker hitta tillbaka till varandra igen genom att åka på en resa till Irland. Familjen består av far och två döttrar, faderns nya kvinna och ena dotterns nyfunna pojkvän. På en tripp ut på landsbygden missar de sista bussen hem och tvingas gå tillbaka mitt i natten. När de gått en bit hittar de en övergiven bil, dock utan nycklar, som de söker skydd i. Vad de inte vet är att det inte räcker med en bil som skydd mot det som finns i skogarna omkring dem.

De har nämligen hamnat nära en by där alla barn föds med defekter. Många i byn tror att det är en förbannelse medan andra tror att deras by går att rena genom att blanda upp sina egna gener med utomståendes. Problemet är bara att barnen som föds gillar att ha ihjäl folk. Att sen utomstående aldrig någonsin skulle vilja ha sex med någon i byn ser man inte som något problem. På ett eller annat sätt lyckas de alltid övertala dem.

"Plague town" är rätt intressant gjord. Man anar mycket mer än man faktiskt ser när det gäller själva skräckmomenten i filmen och på så vis blir det nästan mer effekt. Sen får vi naturligtvis se en massa fantasifulla mord utföras också och det är intressant att se att bara för att man är deformerad och kanske lite efterbliven så måste man ha ihjäl folk på de mest fantasifulla sätt. Det räcker inte med att bara döda dem…

Skådespelarinsatserna får godkänt men inte mycket mer. Det är definitivt inga Oscarsframträdanden vi ser här. Specialeffekterna är många och även de godkända. Inga mästerverk men helt klart fantasifulla. Själva historien sen… det är något helt annat. Det känns inte speciellt trovärdigt att en by skulle kunnat existera sådär och att så många människor skulle försvunnit utan att någon skulle hittat den, men det klart, det är film så allt kan hända. Det känns dock lite för överdrivet.

På det hela taget är "Plague town" en godkänd skräckfilm. Den har en del överraskningar men samtidigt blir den rätt seg emellanåt. Speciellt familjebråken känns segdragna och tjatiga men trots det alltså en godkänd film.

Oväntat nog finns det faktiskt en del extramaterial med. Vi får en bakom kulisserna-film som dock är mer prat om hur filmen spelades in än att vi faktiskt får se hur det gick till. Lite får vi se men nog kunde man filmat mer av bakomarbetet. Sen får vi en dokumentär om musiken och ljudet i filmen. När det gäller musiken är det rätt ointressant men när det gäller själva ljuden blir det annat. Bland annat får vi se hur man sätter ljud på en avskuren strupdöd. Sen får vi även en kommentarspår, en trailer och bilder från filmen.

1. Filmen inleds med en scen som ska utspela sig 14 år innan händelserna i filmen men sen får man ingen förklaring till varför det är just 14 år tidigare. Jag satt och funderade på om yngsta dottern skulle kunna vara 14 (även om hon ser äldre ut) och vara inblandad i de händelserna men så var det inte…

2. Ledarbarnet eller vad man ska kalla henne har en väldigt fantasifull maskering som ser riktigt otäck ut även om det inte är medvetet från hennes sida.

3. I en dödsscen blir en av personerna (jag ska inte avslöja vem) av med övre halvan av huvudet när två småtjejer lindar en pianotråd runt det och drar åt. Den scenen känns väldigt konstigt Det går väldigt snabbt och barnen måste vara otroligt starka för att det ska funka. Filmens i särklass sämsta dödsscen.

HANS-ÅKE LILJA (2009-11-26)