Ihopknytande avslutning trilogin

I de tidigare recensionerna av "Red Riding 1974" och "Red Riding 1980" har jag varit lite reserverad och inväntat helheten innan jag verkligen ville konstatera vad jag tyckte. Nu är trilogin komplett och den har växt och kommit samman till ett riktigt bra verk. Jag kan inte göra annat än att rekommendera den - men: se den gärna i ett svep eller åtminstone hyfsat tätt. I original är detta en serie tv-filmer (obegripligt, med tanke på kvaliteten) som visades under tre veckor hemma i England. Här har vi fått den utpytsade under tre månader och om man ser så mycket film som jag gör, blir det aningens svårt att hålla ihop trådar och karaktärer. När jag ser om serien, vilket jag definitivt kommer att göra, så blir det under tajtare förhållanden.

Som vanligt byter vi huvudperson. Den här gången är det polisen Maurice Jobson (David Morrissey) som driver historien framåt. Jobson ingår i den konspiration vi sett i de tidigare delarna, men han är väldigt tveksam till alltihop. Framför allt till hur skyldig den mördare (Daniel Mays) de satte fast i den första filmen är, det känns nämligen väldigt uppenbart är det fel person. En ny ung flicka har nämligen försvunnit och det är bara en tidsfråga tills hon hittas död.

Den fängslade mannen är en efterbliven krake som nu suttit inne i åtta år. Hans mamma vänder sig till advokaten John Piggott (Mark Addy) för att få hjälp med ett överklagande. Även om det inte är Piggotts område går han med på att möta mannen och det han får ut av honom får Piggot tatt inse att något är grymt fel. Uppenbarligen har mannan tvingats till att erkänna, manipulerad av starka viljor som spelat på mannens svaga sinne.

Samtidigt förhör den bistra och hårda Yorkshirepolisen ytterligare en man angående nya flickans försvinnande och deras metoder är brutala och svinaktiga. När denna man dör i ett påstått självmord får Piggott ännu mer att göra, även om han själv inser att det är mer än han klarar av. Jobson, å sin sida, gör allt för att gräva fram sanningen, vilket inte alltid är det lättaste.

Filmen utspelar sig lika mycket i 1974 som i 1983 vilket gör att väldigt många pusselbitar faller på plats. Samtidigt gör det att man blir aningens förvirrad eftersom det enda som egentligen skiljer sig mellan 1974 och 1983 är längden på Jobsons polisonger.

Men filmen är väldigt bra och en del sekundära karaktärer som varit med i alla filmer får större betydelse i helheten. Till exempel kommer den prostituerade BJ (Robert Sheehan) tillbaka för att söka hämnd, men på vem?

Upplösningen känns lite knapphänt. Man kan lätt fylla i luckorna själv men samtidigt känner jag att det mest är den här specifika filmen som får en tillfredsställande upplösning och inte trilogin i sin helhet. Jag önskar att det kunde varit lite mer matigt, men som sagt så är det väldigt enkelt att själv dra slutsatser.

I sin helhet är "Red Riding"-trilogin oerhört välgjord och mycket annorlunda. Jag kan inte komma på att jag sett något liknande tidigare. Miljöerna är väldigt speciella och känslan i både storyn och karaktärerna är ingenting man hittar i en normal Hollywood-thriller. Jag har en bestämd känsla av att trilogin kommer att växa ytterligare ju mer jag smälter den.

Ingenting.

1. Trilogin bygger på böcker av David Peace, men i bokform är delarna fyra, där "Nineteen Seventy-Seven" inte filmats separat. Jag misstänker dock att vad som nu utspelar sig i den boken är inbakat i helheten.

2. En filmadaption av böckerna planeras till 2012. Jag förutsätter att det är en amerikansk version och möjligen kommer Ridley Scott att regissera den. Det känns ju dock lite överflödigt måste jag säga, och att få till en (1) film av det matiga grundmaterialet känns som allt annat än en bra idé.

3. Filmsviten vann "The TV Dagger" vid brittiska Crime Thriller Awards 2009, där den slog bland annat Kenneth Branaghs "Wallander" och "Ashes to Ashes".

ANDERS JAKOBSON (2010-04-13)