Dags att lägga av nu Romero?

"Survival of the Dead" är den senaste av George A. Romeros "…of the Dead"-filmer och tyvärr visar han här att det nu börjar bli dags att lägga av. Som titeln antyder är det de överlevande efter att zombierna tagit över det handlar om och då speciellt ett samhälle som ligger ute på en ö utanför den amerikanska kusten. Här är innevånarna uppdelade i två klaner, O’Flynns och Muldoons. O’Flynns med Patrick i spetsen tycker att man ska utrota alla zombies på ön och på så vis få en säker tillvaro medan Muldoons med Seamus i spetsen vill hålla dem vid liv för att invänta ett botemedel.

Patrick drivs bort från ön men återvänder med några soldater som likt honom vill leva på ett säkert ställe. Ett mindre krig utbryter och som vanligt är det ingen som egentligen vinner. Tyvärr så är den stora förloraren filmen. Man glömmer nämligen bort själva zombietemat lite och det hela utvecklar sig mer till en kamp mellan de olika klanerna där de ger sig på varandra. Visst, det är zombiefrågan de bråkar om och det finns gott om zombies i filmen men allt det där man vill se i en Romero-film saknas. Vi får inga människor som är omgivna av horder av zombies så att allt känns sådär hopplöst som vi är vana att se.

Nä, här känns det faktiskt som om Romero velat berätta en helt annan historia och sen valt att lägga på själva zombietwisten ovanpå mest för att kunna kalla den något som slutar på "…of the Dead" och få den marknadsförd som ytterligare en Romerozombierulle vilket känns väldigt trist… och lite falskt. Sen gör det ju inte saken bättre att skådespelarna lämnar en del att önska. De levererar men inte så mycket mer vilket är ett måste nu när inte själva storyn lever upp till förväntningarna.

En liten fräck sak i filmen dock är när zombiesarna står på sjöbotten och försöker få tag i folk som simmar över dem. Just den vinklingen gillar jag. Men detta räcker naturligtvis inte så nu hoppas jag faktiskt på att detta är den sista filmen i serien och att Romero ger sig på något annat om han fortfarande har lust att göra film innan "…of the Dead"-serien består av fler kalkoner än angenäma filmer.

1. I stort sett överallt verkar filmen ha gått direkt till DVD och blu-ray. Förutom några begränsade visningar i USA verkar det mest vara filmfestivaler som fått visa den i biosalonger.

2. Romero själv dyker upp i en liten cameo så håll ögonen öppna efter en äldre man med vitt skägg och stora glasögon.

3. I den här filmen har zombiesarna utvecklats en del och kan nu allt från att rida till att laga mat.