Halvbra, halvlarvig...

Familjen Lambert har just flyttat in i ett nytt hus när familjens ena son, Dalton, klättrar upp på vinden för att utforska den. När han sen försöker tända lampan i taket ramlar han ner och slår i huvudet. Det verkar inte så farligt men nästa morgon går han inte att väcka och det ska snart visa sig att han hamnat i någon sorts koma. Den har inte orsakats av fallet, det kan doktorerna konstatera, men det är också det enda de kan säga med säkerhet. Familjen vårdar honom hemma och efter några månader börjar det hända underliga saker. Hans mamma Renai börjar se och höra saker och till slut är det så illa att familjen måste flytta. När de kommer till det nya huset ska det dock visa sig att samma sak händer där.

Till slut kallar de in ett medium och hon konstaterar snart att det inte är huset som är hemsökt utan Dalton. Han har förmågan att resa utanför sin kropp och nu har han gått vilse. Och ju längre han är borta desto lättare blir det för andarna att ta över hans kropp.

Inledningsvis är "Insidious" riktigt bra. Den är spännande och det är inte utan att man hoppar till med jämna mellanrum. Man sitter även på helspänn för att se vad som händer Dalton och vilka hemska spöken som smyger omkring i familjens hus. Men sen någonstans mitt i dyker mediet upp och med sig har hon två medhjälpare som för in ett komiskt inslag i filmen. Jag vet inte riktigt hur man tänkte men det fungerar inte alls. De ser förvirrade ut och det blir lite buskiskänsla över det hela och det passar verkligen inte. När det sen visar sig att Dalton hamnat i någon slags låtsasvärld blir det för mycket. Det känns desperat och inte alls passande för filmen.

Trots detta är det inte så att allt är dåligt med filmen efter att dessa kufar dykt upp, men den sjunker ordentligt och har verkligen svårt att resa sig igen. Som tur är finns det en hel del hoppa till-situationer kvar och de räddar filmen lite. Kvar blir dock endast en hyfsad skräckfilm med många hoppa till-scener men tyvärr inte alls ett lika bra manus.

1. Filmen innehåller en hel del små misstag. Allt från sladdar som syns till skjortor som ena stunden är nedstoppade i byxorna och nästa inte. Slarvigt.

2. Den gamla damen som jagar Josh spelas av en man vid namn Philip Friedman.

3. I filmens inledning har mor och son likadana pyjamas på sig. Känns väldigt bisarrt och underligt om ni frågar mig.