Nu går det troll i norsk film

Nu har det gått tillräckligt lång tid sedan "The Blair Witch Project" att man tycker att en film med exakt samma upplägg känns fräsch och spännande. Men så handlar det inte om någon häxvålnad i en amerikansk skog utan troll på norska fjällen.

Tre ungdomar från Högskolan i Volda reser i väg med inspelningsutrustning för att göra något sorts reportage eller skolprojekt om tjuvskyttet inom björnjakten. Det pratas om en tjuvskytt som gäckar i skogarna och efter lite efterforskning lokaliserar de Hans som mannen heter. Han har dock inga som helst avsikter att bli intervjuad utan snäser ganska barskt åt ungdomarna. Men så lätt ger de sig inte. De tycker att hans sönderrivna och märkligt pimpade Land Rover känns mystisk och hans husvagn verkar också väldigt märklig för att tillhöra en tjuvskytt, så de börjar förfölja honom. Jakten leder ända in i den mörka norska skogen mitt i natten och när de tror att de tappat bort honom kommer han rusande och vrålar "Troll!!!"...

Plötsligt är Hans mer pigg på att prata och bjuder in ungdomarna om de kan följa hans regler. Han är ingen tjuvskytt utan en statsanställd trolljägare som håller koll på dessa rovdjur som officiellt inte existerar. Han berättar allt mer och ungdomarna kommer i direkt kontakt med trollen, men trollen beter sig märkligt åt och något är allvarligt fel i situationen.

Filmen berättas genom egenfilmade bilder som hittats och redigerats, och det blir både amatörkänsla, dokumentärt och skakigt. Det vill säga precis som i "The Blair Witch Project". Men att konceptet och formen använts tidigare, dessutom av fler filmer än den amerikanska skräcksuccén, spelar inte så stor roll. Det blir riktigt bra ändå, och filmen är väldigt välgjord. Specialeffekterna är precis så bra som de ska vara och trolldesignen är grundad i de klassiska bilder vi alla sett genom åren.

Och även om man vet ungefär hur det ska gå redan från de inledande informationstexterna, blir det spännande och underhållande. Kanske inte så skräckinjagande, men väldigt kul utan att filmen är någon komedi för den sakens skull.

Det är väldigt gott om extramaterial till filmen och för första gången någonsin, i min erfarenhet, finns det en "Play all"-funktion som verkligen spelar rubbet. Fantastiskt - då behöver man inte backa tillbaka till menyn hela tiden.

Det som bjuds är några bortklippta scener, improvisationer, tabbar och förlängda scener, följt av genomgångar av specialeffekterna där det verkar som tre olika effektbolag tagit hand om varsin trolltyp. Vidare finns det bakomfilmer av lite varierande slag, men som till större delen är intressanta och bra, och slutligen ett par olika bildgallerier.

1. Trolljägaren Hans spelas av Otto Jespersen som vad jag förstått är någon halvt om halvt kontroversiell tv-personlighet i Norge. Han är dock otroligt trovärdig i rollen och jag glömmer bort att det är en spelfilm när han är i rutan och pratar om sitt yrke. Jag vet inte riktigt vem man ska ta som svensk motsvarighet, kanske Lennie Norman eller någon, och jag undrar hur den norska publiken tog emot Otto i rollen... Som extra bonus har Otto en basröst som skulle få självaste Bengt Magnusson att blekna...

2. Det är faktiskt ganska gott om roliga scener i filmen, repliker som får en att skratta och en väldigt spännande metalldräkt som Hans har på sig under ett trollmöte.

3. Det hypade norska punk/rock/metal-bandet Kvelertak bidrar med en låt under eftertexterna, som givetvis följs av Griegs trollepos "I bergakungens sal".

ANDERS JAKOBSON (2011-07-12)