Fight for your right to fight

Å ena sidan tycker jag det är lite tveksamt att behandla ishockeyvåld som underhållning. Jag har alltid tyckt att det känns så planerat forcerat inom NHL när det ska pausas för knytnävsslagsmål. Tänk om det skulle hända inom basket eller handboll? Samtidigt har den här trenden kommit till Sverige där en rad allvarliga skador drabbat spelare på grund av alldeles för våldsamt spel.

Å andra sidan är det en kär gammal filmgenre som kanske främst definierades av "Slagskott" 1977. Det är faktiskt rätt kul att se brutalt våld på isen, vilket jag skäms lite för att erkänna.

I "Goon" spelar Seann William Scott utkastaren Doug Glatt. I hans judiska familj ska man bli läkare, men Doug anser sig vara för dum för det. Han är för dum för allting och han har helt enkelt inte hittat sin grej än. Det visar sig dock att han är väldigt bra på att både ge och ta stryk, vilket han visar när han hamnar i slagsmål på läktaren under en ishockeymatch - med en ishockeyspelare. Tränaren ser hans kvaliteter och erbjuder honom en plats i laget, trots att han inte kan någonting om ishockey och inte ens kan stå på ett par skridskor.

Doug gör succé och får smeknamnet Thug. Det går så pass bra att tränaren förflyttar honom till ett farmarlag som är i behov av en spelare av Dougs kaliber. Farmarlagets fixstjärna Xavier LaFlamme (Marc-André Grondin) fick för några år sedan en rejäl smäll av den ökända isbusen Ross Rhea (Liev Schreiber) och har sedan dess varit rädd på isen. Doug blir hans "livvakt" och gör succé även här, men det står snart klart att han måste möta Ross för den ultimata fajten.

Det är inte bara hockey och våld i filmen, det finns även en liten söt kärlekshistoria mellan Doug och Eva (Alison Pill) som understöds av Dougs harmlösa mentalitet. Han är liksom lite gulligt dum och bara en vilt frustande galning när han blir ombedd att gå in och slåss på isen. Det gör att det blir en ganska skön övergripande känsla i filmen och Seann William Scott gör rollen riktigt bra.

"Goon" är på väldigt många sätt en modern version av "Slagskott" och jag gillar den.

1. Manuset är skrivet av Jay Baruchel (som även gör en större biroll i filmen) och Evan Goldberg ("Supersugen", "Pineapple Express" med flera) och bygger lätt på en bok om ishockeybråkstaken Doug Smith.

2. En uppföljare är tydligen under planering.

3. Kevin Smiths sista film ska bli ishockeydramat "Hit Somebody" som har ett delvis liknande upplägg som "Goon". Seann William Scott var aktuell för huvudrollen under en längre tid, men när filmen sköts fram försvann Scott från rollen - och hamnade i stället i en liknande roll i en liknande film...

ANDERS JAKOBSON (2012-10-22)