Bra men åldrad rysare i dålig utgåva

Jamie Lee Curtis ("Halloween") anländer till en liten kuststad i norra Kalifornien som gör sig redo för att fira sin 100-årsdag. Myten gör gällande att staden har sitt ursprung då ett skepp förlist mot klipporna utanför när de misstagit en eld på stranden för en fyr. När dagen kommer börjar mystiska saker hända. Hundar skäller, billarm startar och titelns dimma innehållande båtens förlista spöken kryper in mot staden.

1980 var John Carpenter on a roll efter thrillern "Attack mot Polisstation 13" och fantastiska skräckisen "Alla Helgons Blodiga Natt/Halloween". "Dimman" blev även den en relativ succé, som han följde upp med klassikerna "Flykten från New York" och "The Thing". Carpenter visar här, liksom i "Halloween", att han verkligen förstår hur man gör en läskig film. Spänningen känns mest hela tiden, utan att förlita sig på långa scener med folk som smyger runt i mörker. Visst finns här enkla hoppskrämslar, men de är smart utplacerade och effektiva. Hans eget soundtrack är dessutom suveränt och är absolut en stor anledning till den rysliga stämningen.

Det som talar emot filmen är de stundtals billiga effekterna, och kanske det faktum att själva spökena inte är särskilt skrämmande i sig. Upplösningen är tyvärr inte den krampartat spännande avslutning man önskat, men beror nog mest på lite ofokuserad redigering än något annat. Det är knappast en filmhistorisk klassiker, men jag gillar storyn och det är lagom läskigt för en bunke popcorn ihopkrupen med en god vän i soffan. Filmens låga budget på en miljon dollar skiner ibland genom, men själva hantverket och skådespeleriet är mestadels av toppklass.

Toppklass är däremot inte ett ord jag skulle använda för att beskriva den här blu-rayen. Bildkvalitén är inte bättre än en DVD, och skärpan är inte på topp. En direkt jämförelse med den tidigare DVD:n avslöjar dessutom att blu-rayen lider av för kraftig kontrast som dränker detaljer in i svärtan och ljuset. Inte imponerande alls, och trots att jag kan rekommendera filmen så bör du undvika denna utgåva oavsett pris. En "collector’s edition" släpps i USA sommaren 2013, och vi kan ju alltid hoppas att den ser bättre ut och hittar sin väg till svenska butiker.

Enkel ljud- och bild-inställningshjälp.

1. En teori är att Jamie Lee Curtis roll i "The Fog" är densamma som i "Halloween", alltså Laurie Strode. Hon kommer liftande från rätt håll, verkar ljuga om sitt namn och hävdar att "konstiga saker jämt händer" henne.

2. Efter filmningen insåg man att det inte var tillräckligt läskigt, så man filmade ett par extra spännande sekvenser att stoppa in vid olika tillfällen.

3. När filmen var färdigredigerad var den bara 80 minuter lång, så Carpenter filmade strandscenen till början av filmen för att göra den längre.

HENRIK ANDERSSON (2009-01-07)