Rocky möter Döda poeters sällskap

Jag hade förväntat mig en rätt så usel komedi med under bältet-humor när "Here Comes the Boom" med Kevin James hamnade i handen. Så blev det inte. Det är i stället en lite smått märklig komedi (så värst rolig är den inte) som varvar någon sorts "inspirerande lärare som tänker på elevernas bästa"-feel good med brutalt våld. Märkligt som sagt, för Mixed Martial Arts är en av ingredienserna i kakan som ska inspirera eleverna.

James spelar naturvetenskapläraren Scott Voss som lever gott på att ha blivit utsedd till "bästa läraren" tio år tidigare. Nu kommer han försent till jobbet och det är väl lite si sådär med elevernas intresse. En och annan lyssnar på det han lär ut, men de flesta saknar helt fokus. Skolan är sliten, ekonomin knaper och det påverkar både lärare och elever.

När ytterligare budgetåtstramningar annonseras, som bland annat innebär att skolans musikverksamhet ska läggas ned, blir Scott förbannad. Det hela, anser han, är ett fult sätt att sparka musikläraren Marty Streb (Henry Winkler) utan att säga det rätt ut, och Scott bestämmer sig för att försöka få ihop de pengar som saknas - på vilket vis som helst. När han får reda på att även förloraren i en MMA-fajt få pengar tänds en idé. Han kan utan problem förlora matcher - han har ju en gammal brottningskarriär bakom sig, så hur svårt ska det vara?

Så för att rädda skolan ger sig Scott in i den våldsamma MMA-världen. Kanske inte helt logiskt och jag tycker att det är lite knepigt att basera en komedi kring en riktigt våldsam sport. Hela kombinationen av alla ingredienser rimmar lite illa, och kanske är det därför filmen inte känns speciellt rolig. Men den är heller inte dålig, utan på något sätt lite trevlig. Med undantag för våldet då. Kevin James karaktär vill väl och gör väl, och det finns officiellt inte någon bad guy i filmen, så det blir inte någon speciell vändning eller spänning i historien även om det inte är en helt spikrak väg in i mål för Scott.

Lite märklig alltså.

Det är väldigt mycket extramaterial, men jag kan inte påstå att jag hittar något som är intressant eller ger någon större behållning. En del är rent trams, som när ett par i produktionsteamet får slåss i ringen och när en skådespelare kör någon sorts gatuslagsmålsdisco. I övrigt är det lite snack med skådespelarna, kampsportarna och så vidare.

Det finns även en ganska rejäl klump med bortklippt och förlängt material samt lite bloopers.

1. Kevin James ska haft ett stort intresse för martial arts sedan länge, vilket förklarar varför han slutligen skrev en film om det. Många av de medverkande från MMA-världen är sådan han känner sedan tidigare.

2. Titeln på filmen kommer från låten "Boom" med P.O.D. som figurerar många gånger i filmen.

3. I filmen har Scott en bror som visar sig vara en hejare på att laga mat. Brodern spelas av Gary Valentine som är Kevin James bror i verkligheten.

ANDERS JAKOBSON (2013-06-18)