Elegant, kuslig och originell

När Chan-wook Park gör sin första engelskspråkiga film blir det en "elegant thriller", för att citera en av skådespelarna från extramaterialet. Sant. Filmen är riktigt snyggt filmad med massor av läckra övergångar, bildekon, extrema närbilder med tydligt ljud och en över lag poetisk och nästan lite drömlik känsla. Dessutom är det en riktigt bra och kuslig thriller utan några som helst övernaturliga drag, även om man sitter mest hela tiden och väntar på just sådana. Skönt att de aldrig kommer.

En liten snabbenkät: Ta en titt på omslaget och säg mig när ni tror att filmen utspelar sig. 50-talet? 60-talet? 80-talet? Svaret är att den utspelar sig i nutid, vilket är helt omöjligt att få grepp om tills någon nämner ett årtal. Även detta är något att sätta på pluskontot då filmen bildar sin egen inkapslade värld - på flera olika sätt.

18-åringen India Stoker (Mia Wasikowska) har precis blivit faderslös. Hennes pappa (Dermot Mulroney) dog i en tragisk bilolycka och nu är det bara India och hennes mamma Evelyn (Nicole Kidman) kvar i det stora herrgårdsliknande huset. De har aldrig haft någon bra relation, och den blir inte bättre nu, fram för allt inte när de får en gäst. Under begravningen dyker nämligen Indias farbror Charlie (Matthew Goode) upp från ingenstans. Han, den frånvarande släktingen som reser runt i världen hela tiden, har India aldrig hört talas om medan Evelyn känner till honom sedan tidigare. För Evelyn påminner Charlie om hennes man som ung, vilket gör att det blir lättare att komma igenom sorgen.

India är öppet tveksam till farbrorn som envisas med att följa efter henne. Samtidigt försvinner folk i deras närvaro och så småningom får India veta allt mer om sin farbror vilket förändrar allting.

Historien är väldigt karaktärsdriven vilket gör att allting hänger på skådespelarna. Nicole Kidman får ursäkta, men det här är verkligen Mia Wasikowskas och Matthew Goodes film. Wasikowska har fortfarande det där oskyldiga och oskuldfulla utseendet som här bidrar till att hennes karaktär blir mystisk och märklig, och Goode har en blick som kan skära igenom vad som helst på ett både charmerande och obehagligt vis. Perfekta skådespelare för rollerna, och ett lysande skådespel.

"Stoker" är en riktigt bra thriller. Chan-wook Parks personliga stil fungerar perfekt till manuset och resultatet blir originellt och fascinerande. Mycket bra!

Det här med att se bilder från röda mattan vid en films premiär känns väl så där kul. Men det finns här, samt ett framförande av en låt ur filmen. Betydligt mer givande är det att se på den halvtimmeslånga bakomfilmen, där alla refererar till Chan-wook Park som "director Park" hela tiden på ett märkligt vördsamt vis. Hur som helst är det en väldigt bra bakomfilm som ger en tydlig inblick i hur filmen gjordes och att det går att göra filmer tillsammans även om man inte pratar samma språk.

Delar av informationen återkommer i en samling med kortare bakomfilmer, där man bland annat får en "making of" av filmens internationella affisch... Klart udda.

Dessutom finns det lite bortklippta scener och ett antal bildgallerier att klicka sig igenom om man orkar.

1. Manuset är skrivet av Wentworth Miller, mest känd från "Prison Break". Det är hans hittills enda manus som han jobbade med under flera år. Eftersom många skådespelare "skriver på manus" valde han att göra det under pseudonym för att bli tagen på allvar. Pseudonymen blev Ted Foulke där Ted är "ett namn han gillade" och Foulke är namnet på hans hund. Enligt uppgift finns det ett prequel-manus under namnet "Uncle Charlie".

2. Colin Firth, James Franco, Joel Edgerton och Michael Fassbender var alla aktuella för rollen som Charlie, och Firth fick den men hoppade av. Miller har sagt att han skrev rollen med Matthew Goode i åtanke, och lyckligt nog fick han som han ville.

3. Carey Mulligan och Jodie Foster hade ursprungligen rollerna som India och Evelyn, men hoppade liksom Firth av. Det kunde med andra ord blivit en helt annan film.

ANDERS JAKOBSON (2013-10-08)