Tafflig uppföljare

"The Woman in Black II" är som titeln antyder en uppföljare till "The Woman in Black". Tyvärr är den en ganska dålig uppföljare. Man förlägger handlingen till andra världskriget och ett gäng barn skickas ut ur stan till den engelska landsbygden av sina oroliga föräldrar. De hamnar på det övergivna godset Eel Marsh House. Ett hus som ligger oåtkomligt och där onda makter huserar. Ett barn drunknade där för länge sedan och nu är hans mor tillbaka för att ta sig ett nytt barn. Inte speciellt logiskt eller nytt och när man blandar detta med rätt svaga skådespelarinsatser kan det omöjligt bli bra. Hur mycket filmen egentligen följer upp den första filmen ska jag låta vara osagt för i ärlighetens namn minns jag inte så mycket av den, men visst känner man igen sig.

I den första hade man dock Daniel Radcliffe som jag sågade när jag recenserade den filmen för några år sedan men just nu, efter att ha sett uppföljaren, sitter jag hemma i soffan och ber Radcliff om ursäkt. Kom tillbaka, allt är förlåtet. Så dålig är uppföljaren.

Det känns som om manusförfattaren inte riktigt varit engagerad när han skrev manuset utan mest velat få det gjort, för karaktärerna och handlingen känns både ologiskt och konstig. Detta har man dessutom försökt dölja genom att filma mycket i mörker så man inte ser speciellt mycket av vad som händer. På så vis döljer man kanske brister i manus men det hjälper ju knappas handlingen.

Nä, "The Woman in Black II" är skräp. Tråkig och oengagerad och man sitter mest och hoppas att den ska ta slut.

Ett par dokumentärer och lite borttagna scener får vi men de gör varken till eller från och känns lika tråkiga som filmen.

1. Daniel Radcliffe är inte med i den här filmen men två kollegor från "Harry Potter"-tiden är det: Helen McCrory och Adrian Rawlins.