Bra ambition, sämre utförande

Jag erkänner direkt: jag såg inte mer än ett par minuter av den första filmen innan jag avfärdade den som skräp och stängde av. Jag hade inga som helst planer på att se uppföljaren, speciellt inte som den regisserats av Roel Reiné vars filmhantverk inte direkt imponerat på mig tidigare. Jag åtog mig ändå att se den, för ibland måste man utmana sig själv lite. Man har ju blivit positivt överraskad trots taskig inställning förr.

En gruvby förtrycks av den elaka Master Ho, som håller borgmästaren Zhang (Cary-Hiroyuki Tagawa) och gruvarbetarna i ett våldsamt järngrepp. De tvingas att utvinna silver ur gruvan, och bröderna Li Kung (Dustin Nguyen, tv-serien "21 Jump Street") och Li Guang samt deras vänner håller på att tröttna. Som om inte det vore nog, så smyger spöket av Lord Pi runt och suger livskraften ur unga flickor och lämnar deras kroppar runt om byn.

Den titulära mannen med järnnävarna (RZA, rappare och manusförfattare samt regissör av den första filmen) flyter skadad i floden vid byn, och Li Kungs dotter tar hem honom. I hemlighet hjälper man honom läka, och i gengäld hjälper Järnnävarna dem i kampen mot Ho och hans skalbaggeklan. Men vem är Lord Pi, och vad är det egentligen Ho är ute efter i gruvan?

Den bedrövliga dialogen framförd av halvintresserade skådisar kan jag väl ha överseende med, men då måste spänningen täcka upp för det. Det glimmar till i vissa actionscener. Dustin Nguyens bakgrund inom Tae Kwon Do, Muay Thai med mera syns, likaså Charlie Ruedpokanons bakgrund som stuntman. Problemen uppstår när regissören Roel Reiné jobbar i överljudshastighet och vill göra över hundra olika setups på en dag. Precis som i hans andra filmer filmas fighter bedrövligt och redigeras än värre. Det blir inget flow och man får det nästan att se ut som fortfarande övar på scenerna.

RZAs kärlek för asiatisk action är ju väldokumenterad. I rapgruppen Wu-Tang Clan refererade man vilt till diverse kungfu-filmer och gruppen gav till och med ut klassiska rullar på DVD. Det märks i manuset att han väl känner till genrens klichéer, att han älskar dem men också att han både kan och vill tillföra något originellt. Jag kan inte annat än att beundra hans ambition och till viss del lyckas han också. RZA själv är en bedrövlig skådis och om han har någon martial arts-träning så syns det inte. Men med bättre folk bakom kameran och mer ansträngning i actionscenerna kan nog RZA stå bakom något riktigt bra i framtiden. Jag får be att återkomma om det.

Featuretten "Chi Warriors" (13 min) är mest ryggdunk och berättar glatt hur Reiné jobbar i ett extremt högt tempo. Åtta bortklippta och förlängda scener varierar. Som väntat en del dialog som fördjupar karaktärerna men i slutändan inte har någon bäring på historien, men också en mindre actionscen samt en slopad början på slutstriden som jag antar att man tyckte var alldeles för bedrövlig för att ha med i filmen. Ett kommentarsspår med Reiné och RZA kan man lyssna på om man inte har nåt bättre för sig, det hade jag.

1. Filmmusiken är förstås även den signerad RZA och det känns lite skevt med hiphop i en kungfu-film, men det fungerar.

2. Det skulle vara otroligt lätt att skriva ut själva mannen med järnnävarna ur storyn. Han är faktiskt närapå överflödig som det är.

3. När skivan startar, välj japanska i stället för svenska om du gillar minionerna från "Dumma mej".