En spelfilm som är en dokumentär

"The 15:17 to Paris" berättar historien om hur Alek Skarlatos, Anthony Sadler och Spencer Stone hamnade på samma tåg som en terrorist och hur de lyckades rädda livet på en massa människor. Vi får följa de tre vännerna från unga år när de möttes i korridoren utanför rektorns kontor. De blev alla tre ditskickade titt som tätt och ansågs vara så kallade problembarn. De älskade att leka krig och både Alek och Spencer hamnade inom det militära som vuxna. De händelser som skulle få sin kulmen på 15:17-tåget till Paris börjar med att de tre möts i Europa för att tågluffa.

Vi får följa dem och vi får se vad som händer på tåget. Förutom scenerna på tåget är filmen rätt medioker och inte speciellt spännande. Dessutom är de tre killarna som spelar Alek, Anthony och Spencer rätt dåliga skådisar. Jag sitter flera gånger under filmens gång och tänker på att de kunde fått tag på så mycket bättre skådisar. Efter att jag sett filmen såg jag även den dokumentär om händelserna och ser återigen skådespelarna prata som om det faktiskt varit med om det som hände. En kul fejkdokumentär, tänkte jag. Sen kollade jag på nästa dokumentär och får då se att det faktiskt är just de verkliga Alek, Anthony och Spencer som spelar sig själva som vuxna.

Detta var jag inte alls beredd på och jag måste erkänna att filmen fick en helt ny dimension och jag önskade att jag läst på bättre och vetat att de spelade sig själva. Jag tror dels att det gjort mig mer förstående för deras brist av skådespeleri och samtidigt givit handlingen en helt annan dimension. Nu missade jag det och det är inget att göra något åt men när jag väl, sent om sidor, förstod hur det stod till så blev filmen bättre.

"The 15:17 to Paris" är ändå en rätt okej film, speciellt när man vet hur nära sanningen den ligger. Så, när ni ser den, var förlåtande för killarnas skådespelarkunskaper. De förtjänar det.

Två dokumentärer som öppnade ögonen på mig ligger med som bonusmaterial.

1. Även andra som är med på tåget spelar sig själva.