Stark början men lite svagare slut

"Malignant" är definitivt en skräckfilm och den börjar just så. Vi får se en massa otäcka scener och vi får träffa Madison som på något sätt upplever att hon förflyttas till en annan plats och där ser hur en mördare har ihjäl sina offer. Själv är hon dock hjälplös och kan varken varna eller hjälpa dem utan hon kan endast se på när de brutalt mördas. Frågan är bara varför hon ser detta och vem mördaren egentligen är och hur han är kopplad till Madison.

Sakta men säkert börjar vi gräva i Madisons bakgrund och det visar sig att hon är adopterad och inte minns vad som hänt henne innan hon kom till sina adoptivföräldrar. Men tydligen så föddes hon med en tvilling som egentligen skulle ha dött men i stället växte ihop med Madison och inte förrän hon var runt åtta år opererade man bort honom. Dock fick man inte bort allt och det är nu det som finns kvar som åter vaknat upp och nu tagit över Madisons kropp för att hämnas alla som ville döda honom.

Ja, det låter kanske lite fjantigt men det fungerar och filmen fungerar. I alla fall första halvan som är rätt läskig. I andra halvan får Gabriel (som han kallas) mer plats och det hela blir mer av en actionfilm än skräck och inte alls lika bra men totalt sett fungerar det. Jag hade dock hellre velat bli skrämd även i andra halvan av filmen i stället för att se hur Gabriel kan spöa upp 15 personer på tre minuter.

Men på det hela funkar filmen och framförallt är den snyggt gjord när Madison fastnar och förflyttas till Gabriels mord. Det gillade jag.

Vi får en kortfilm och hur filmen gjordes och vilka visioner man hade.

1. Det ser riktigt bra ut att Gabriel går baklänges. Effektfullt.