Ny Ghostface, nya offer, kända karaktärer

Upplägget i nya "Scream" är egentligen detsamma som i alla de andra. Denna gång är det systrarna Tara och Sam och deras kompisar som utsetts till offer. För att rädda sitt liv kontaktar de Dewey (spelad av David Arquette) som vi känner igen från de tidigare filmerna. Senare dyker även Gale (Courteney Cox) och Sidney (Neve Campbelle) upp. Även de känner vi som sett de tidigare filmerna igen.

Som sagt: Upplägget är lite samma som tidigare. Någon smyger runt och mördar folk ungdomar utklädd i en mask, den så kallade Ghostface. Sam och Tara måste nu, förutom att överleva, stoppa den som ränner runt i Ghostface masken. Till sin hjälp har de Gale, Sidney, Dewey och sina kompisar som alla sett "Stab"-filmerna som är baserade på de tidigare morden som ägt rum i staden. Det blir lite meta över filmen men jag gillar det.

Som vanligt ska man försöka lista ut vem som är den skyldige och jag får erkänna att jag inte helt ut lyckades även om jag hade lite funderingar kring de som sen visade sig vara skyldiga. Men man har lyckats bra i att få tittaren att fundera.

Behöver vi då denna femte film? Nja, den är rätt lika samma som de tidigare men å andra sidan finns det en helt ny publik som uppskattar den och som var för unga när de första filmerna kom. De kan man få intresserade av de äldre filmerna via denna så där fyller den sitt syfte helt klart. Och sen var den nästan två timmars underhållning. Bara det gör ju att den är värt att se. Enda nackdelen är väl att Cox och Campbelle känns lite som om de passerat sitt bäst före-datum. Arquette fungerar dock bra som den slitne, jagade och orolige före detta polisen.

Inget

1. Roger L. Jackson gör här (som i alla de tidigare filmerna) rösten till Ghostface.

2. Detta är första "Scream"-filmen som inte regisserats av Wes Craven som dog 2015.