Huset med den enorma källaren

Det är något visst med de här filmerna som inte riktigt är det man förväntar sig att de ska vara. När jag började titta på "Barbarian" visste jag bara att det var en skräckfilm med Bill Skarsgård, inget mer. Inte vilken typ av skräck det handlade om eller några andra detaljer. Så som ett blankt papper bänkade jag mig.

Tess (Georgina Campbell) anländer sent på natten till ett hus i Detroit som hon hyrt som Airbnb. Det är mörkt, kallt och regnigt och givetvis ligger inte husnyckeln där den ska. Men hon ser att det är rörelse i huset och knackar på. Keith (Skarsgård) öppnar sömndrucket och undrar vad som pågår. Det visar sig att han också hyrt huset genom en annan förmedlare och slumpen gjorde att han kom först. Som den gentleman han verkar vara erbjuder han Tess att stanna och han insisterar att hon ska sovrummet medan han tar soffan. Han ställer sig till och med och tvättar sängkläderna som han legat i i några minuter. Medan de väntar på att tvätten ska bli klar börjar de samtala. De känner inte varandra och i dessa tider är en kvinna automatiskt väldigt avståndstagande till en främmande man, men det visar sig att de har gemensamma intressen och beröringspunkter som gör att kvällen blir trevlig trots allt.

Dagen därpå är Tess ensam i huset och utforskar det. I källaren hittar hon en dold dörr som leder till fler rum där hon bland annat hittar en äcklig madrass och en monterad videokamera. Lite senare berättar hon för Keith om vad han hittat och han går ned själv för att se efter och hittar ännu mer utrymmen - och något som inte borde vara där.

Cut to: En helt ny karaktär – AJ (Justin Long) är en skådespelare som verkligen lever livet, tills allting ändras på en sekund. En kvinnlig motskådespelerska anklagar honom för våldtäkt och omedelbart försvinner inbokade jobb och kassan sinar snabbare än snabbt. Det är AJ som äger huset i Detroit så han åker dit för att sälja det. Han ser att det finns spår av hyresgäster där trots att ingen ska hyra det för stunden och så småningom hamnar han nere i källaren där han upptäcker att det finns mer utrymme än vad han hade trott, vilket han i sin pressade situation ser som en möjlighet att pressa upp försäljningspriset. Men det finns ju som sagt något annat i källaren också.

Det är en del tvära kast i historien och rätt mycket otäcka spänningsmoment, men med facit i handen så tycker jag inte att den håller hela vägen. Regissören och manusförfattaren Zach Cregger lyckas med mycket på ett bra sätt, speciellt känslan av att filmen inte är det man tror att den är. Men när säcken sedan ska knytas ihop och han tvingas visa mer än vad som kanske är nödvändigt blir det inte lika bra längre. Skärpan försvinner och det blir lite generiskt. Det är ju synd för det finns mycket i "Barbarian" som känns väldigt rätt.

1. Zach Cregger skrev manuset som en skrivövning då han knåpade ihop det till en halvtimmesfilm om en konversation mellan en man och en kvinna där hon oavbrutet ignorerar alla varningstecken. Han gillade det och utvecklade det till en längre och bredare film.

2. Justin Longs karaktär skulle ursprungligen gjorts av Zac Efron. Det hade nog fungerat ganska bra.

3. Bill Skarsgård krediteras även som exekutiv producent.

ANDERS JAKOBSON (2022-11-01)