Betydligt bättre än jag väntade mig

Vissa faktorer hos en film gör att det ringer några varningsklockor. Till exempel har jag sett tillräckligt mycket Hong Kong-scifi för att veta att effekterna kan bli allt annat än övertygande, och både manus och skådespeleri lätt blir hafsverk som inte riktigt håller. Lägg sen till en lökig titel, hårt photoshoppad poster och att filmen går direkt till Netflix i västvärlden och intresset blir inte skyhögt. Samtidigt är det ju kul med lite monsteraction, så varför inte chansa?

Scenariot känns välbekant, men ändå originellt: Mänskligheten har förstört stora delar av jorden, och man har byggt enorma skyddsfält kallade Skynets över överlevande områden. Nu har dock en meteorit har fallit till jorden och tagit med sig en organism som växer som en enorm slingerväxt varje gång det regnar, och attackerar allt som kommer i dess väg med sina flugfångarliknande blommor. Vetenskapsmän upptäcker att växten kan rena den smutsiga luften, och uppfinner ett medel som kan stoppa växtens framfart utan att stoppa dess luftrening. Givetvis får vi nu följa några hjältar som ger sig iväg för att hitta växtens "pistill" där de kan leverera en laddning mirakelmedel.

Louis Koo är ett i princip okänt namn här i väst, men i Asien är han en superstjärna. Hans 30-åriga karriär är full av framgångar inom film, TV, böcker, kläder och sång, medan han varit sponsrad av mängder av världens största varumärken. Hans medskådespelare Ching Wan Lau såg jag senast när jag såg om 90-talsrullen "Full Alert" som fanns på videohyllorna även här i Sverige. Regissören Yuen Fai Ng gör här sin regidebut, men har en stabil bakgrund i specialeffekter vilket verkligen märks här.

Det är fullspäckat med specialeffekter, det är full fart hela tiden och actionscenerna är både väl uttänkta och påhittiga. Kameraarbetet är snabbt och hyperaktivt, men det är ordentligt genomtänkt och man låter aldrig en ball kameralösning hindra dig från att faktiskt se vad som händer. Jag sitter faktiskt och ler emellanåt och tänker att det är betydligt bättre än jag väntade mig, dessutom får man in ett par schyssta garv emellanåt. Även om actionspektaklet ofta är helt orimligt så är det helt okej, för jag ville se en stor och dum popcornrulle och det är det.

1. Filmproduktionen påbörjades redan 2015, men det tog ända till 2017 innan man faktiskt började filma.

2. Filmen skulle släppas 2019, men det tog ända till augusti 2022 innan den först visades på en filmfestival i Hong Kong, och därefter blev landets mest inkomstbringande kinesiska film någonsin. Du har för övrigt säkert inte ens hört talas om de första fem filmerna på den listan.

3. Originalversionen av filmen var 112 minuter och godkändes av Hong Kongs filmcensur, men när man lämnade in den för kontroll av Kinas filmbyrå krävdes ändringar. Filmen blev då 99 minuter lång, och det är den versionen som visats överallt.

HENRIK ANDERSSON (2022-12-08)