Ytterligare en generisk UFO-film? Näpp!

När det första rörliga marknadsföringsmaterialet för "Nope" dök upp spekulerades det bland folk om att namnet skulle vara en förkortning av "Not Of Planet Earth". Även om det är en klyftig efterhandskonstruktion så är det inte så, utan det är varianten på ordet "nej" som åsyftas. Det får mig att drömma om att filmen hade fått heta "Näpp" i svensk översättning.

Hur som helst, bortsett från den skojiga titeln och några humoristiska stråk i berättelsen är "Nope" en i allra högsta grad allvarlig film. Dels om ett yttre, okänt hot och dels om ansvar och sorg efter en personlig förlust. Sen kretsar filmen även kring spektaklet eller mänsklighetens fascination av, och dragning till, spektaklet.

Huvudpersonerna i filmen är syskonen OJ (Daniel Kaluuya) och Emerald Haywood (Keke Palmer) som tagit över familjeföretaget Haywood's Hollywood Horses som träna hästar till Hollywoodproduktioner från den egna ranchen en bit utanför Los Angeles. Ett halvår tidigare omkom pappa Otis (Keith David) efter att ha fått ett mynt från ingenstans rätt in i huvudet via ögat. OJ dras med det stora ansvaret att hålla företaget igång men tvingas sälja av hästar när jobben uteblir. Bland annat säljer han till Ricky Park (Steven Yeun) som har en nöjespark i närheten. Han är gammal barnskådespelare med ett tungt trauma i bagaget från ett tillfälle när den schimpans som var med i hans sit-com spårade ur fullständigt och skadade och hade ihjäl flera skådespelare.

Det är något som stör OJ med tillfället när pappan dog och det är också han som noterar något som rör sig bland molnen ovanför ranchen. Detta triggar igång Emerald som vet att bilder på UFO:s är något som kan generera välbehövda pengar snabbt. De tar hjälp av en elektronikförsäljare, Angel Torres (Brandon Perea), att sätta upp övervakningskameror och det är Angel som noterar att ett moln på himlen inte rör sig. Det är alltså där något gömmer sig, men vad är det?

Vid det här laget har UFO:n skildrats på film i säkert 75 år och det är inte helt enkelt för filmskapare att komma på nya och unika utseenden och egenskaper på dessa oidentifierade objekt men Jordan Peele har lyckats få till något som är både bekant och unikt på samma gång. Jag vill förstås inte gå in på detaljer och avslöja för mycket, men så mycket kan jag säga att jag gillar det konceptuellt. Jag gillar även miljön i filmen som inte känns överdrivet vanlig i den här typen av film. En av Peeles inspirationskällor är visserligen "Närkontakt av tredje graden" som delvis utspelar sig i öppna och ödsliga landskap, så helt unikt är det förstås inte. Känslan är bra och några scener är snudd på gastkramande, som när OJ undersöker ett stall där lamporna plötsligt tänds. Väldigt kusligt och bra!

Jag kan dock uppleva att filmen är aningens seg innan det börjar "hända något" och det gör kanske att jag inte blir omtumlad av filmen, men jag känner ändå att den pågår lite så här i efterhand. Den vill stanna kvar i närminnet lite längre än de flesta andra filmer.

1. Flashbackscenerna till sit-comen "Gordy's Home" och blodbadet som schimpansen Gordy skapade är till en början svåra att få in i resten av berättelsen, men när filmens teman faller på plats är det lättare att förstå.

2. Det är för övrigt djurexperten Terry Notary som gjort motion capture till Gordy. Notary är bland annat känd från Ruben Östlunds "The Square".

3. En annan svenskkoppling är att Hoyte van Hoytema fotograferat filmen.

ANDERS JAKOBSON (2023-01-25)