Inte fullt det haveri som den beskrivits som

FILMEN

"Atlas" med 100 procent Jennifer Lopez blev ganska duktigt sågad i media när den hade premiär, men något totalt haveri är det verkligen inte. Det som räddar filmen är väldigt mycket det otroligt ambitiösa arbete som lagts på specialeffekter och design. Jag har direkt inget att klaga på. Jag gillar utseendet på filmens nutid (det vill säga okänt många år framåt i tiden från nu) med vardagsteknologi som är så där härligt "vifta runt på 'skärmar' som projekteras i luften"-futuristisk. Jag gillar även utseendet på den planet i Andromedagalaxen där vi hamnar en bit in i filmen som är liksom en tillskruvad variant av jorden - bekant men ändå något annat. Actionsekvenserna är också maffiga och känns dyra, så gillar man scifiaction och snygg design är "Atlas" en vinnare än så länge.

Storymässigt är det inte en lika stor fullträff. Här är det en del uttjatade ämnen och sneglingar på andra filmer som kokas ihop till en berättelse som absolut fungerar i stunden, men kanske inte kommer att generera någon klassikerstämpel. I grund och botten handlar det om det numera väldigt frekvent förekommande upplägget med att mänskligheten har skapat AI och AI har revolterat och blivit ett allvarligt hot. Det värsta hotet är AI-terroristen Harlan som spelas av Simu Liu som lustigt nog gjorde ungefär exakt samma typ av karaktär i "Simulant" - en annan scifi-film om revolterande AI där en av AI:erna påverkar andra. Precis som här. Världens smalaste typecasting.

28 år har gått sedan Harlan ledde en AI-revolt som tog död på tre miljoner människor innan han tvingades fly ut i rymden med löftet om att komma tillbaka. Atlas Shepherd (Lopez) är en analytiker som hatar AI och som lagt hela sin karriär på att lära sig Harlan inför hans troliga återkomst. Hon har gravt personliga motiv då Harlan skapades av Atlas mamma, vilken han senare dödade när han lyckats omprogrammera den neurolänk som knyter samman människor med AI.

Nu har Atlas lyckats hitta var Harlan gömmer sig och följer med en militärstyrka för att hitta och fånga honom, men Harlan ligger steget före och attackerar rymdskeppet. För att klara sig tvingas Atlas kliva in i en mechadräkt och prata med en AI som vill att de ska länkas för att kunna samarbeta och överleva, men Altas har sina anledningar till att vägra. Men när det blir riktigt farliga omständigheter tvingas hon att tänka om.

Har man två timmar över och kan tolerera filmer som inte är helt perfekta så är "Altas" ändå ett tips så gott som något. Den ser snygg ut men är aningens tunn när det gäller att få till en minnesvärd historia. Jag tycker dock generellt sett att den fått lite väl hårda omdömen från vissa recensenter. Så usel är den inte.


EXTRAMATERIALET

Inget.


TRE SAKER

1. Filmen är regisserad av Brad Peyton som gjort några filmer med liknande maffiga anslag tidigare, som "San Andreas" och "Rampage".

2. De som spelat tv-spelet "Titanfall" kan känna igen sig i filmen. Det är nämligen en inspirationskällla enligt Peyton, och efter att ha tittat lite på några klipp kan jag se likheterna.

3. Jag skrev "100 procent Jennifer Lopez" i inledningen av texten och det är en tillspetsning förstås, men det är verkligen inte många scener i filmen där hon inte är med.


ANDERS JAKOBSON (2024-05-31)
KOMMENTARER - Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA
20 senaste recensionerna i kategorin science fiction
50 senaste recensionerna
Sök i arkivet Titel eller fritext
Genre: Science fiction
Format: Streamat
Utkomstår: 2024
Bolag: Netflix
Tema: Netflixoriginal
Ljud: Dolby Atmos
Bild: 1080p High Definition 2.35:1
RECENSERAT DENNA DAG (2/11):
Alla recensioner från denna dag
NIO TIPS FRÅN SEPTEMBER/OKTOBER
12 SENASTE
DOKUMENTÄRERNA