Stereotypskämtet som blev en succé

Det finns ett visst Oscarssurr kring "American Fiction" med tre nomineringar i ganska tunga kategorier. Men konkurrensen är stenhård i år så vi får se om det blir någon vinst eller inte. Men bara surret är en kvalitetsstämpel som visar sig vara helt korrekt. "American Fiction" är med andra ord en mycket bra och sevärd film.

Jeffrey Wright spelar författaren Thelonious "Monk" Ellison som har lite svårt att få förlag att nappa på hans nya bok. Hans agent Arthur (John Ortiz) förklarar att förlagen inte tycker att han skriver "svart nog" för att vara en svart man. Ett tröttsamt och irriterande argument tycker Monk, som tar ut lite av sin frustration på sina litteraturstudenter. Det gör att hans chef tycker att behöver ta en paus och i samband med hans medverkan på en bokmässa passar han på att hälsa på sin familj i Boston. Under bokmässan ser han hur författarinnan Sintara Golden (Issa Rae) har blivit omåttlig populär med sin roman "We's Lives in Da Ghetto" som Monk upplever som fylld av svarta stereotyper.

Familjeåterföreningen börjar bra. Monk träffar sin roliga syster Lisa (Tracee Ellis Ross) och han hänger med sin mamma Agnes (Leslie Uggams) medan brodern Clifford (Sterling K. Brown) inte är hemma. Men så börjar tråkigheterna. Agnes visar symtom på alzheimers och mitt i alltihop strejkar Lisas hjärta och hon dör. Situationen blir rörig och dyr för snart kräver Agnes dygnet runt-vård och det är inte gratis. Alltså måste Monk hitta på något för att få det att gå ihop och det slutar med att han skriver en stereotypfylld "svart" roman. Agenten Arthur tror att det är ett skämt, vilket det också är, men börjar skicka ut den med författarnamnet Stagg R. Leigh och en story om att författaren är en brottsling på rymmen.

Oväntat nog blir romanen en succé bland förlagen och Monk erbjuds ett ordentligt förskott och dessutom en rejäl slant för filmrättigheterna. Allting blir mer komplicerat när Monk tvingas hålla på hemligheten för sin nya flickvän Coraline (Erika Alexander) som tycker om boken och för de författarkollegor, däribland Sintara Golden, som sitter med i samma jury som Monk för att bedöma böcker - där givetvis Stagg R. Leighs debut är med - till ett litterärt pris.

"American Fiction" är en smart och rolig film. Jag har alltid gillat filmer med väldigt smarta personer av det slag Jeffery Wright gestaltar här och därför passar mig filmen väldigt bra. Min enda invändning är att att slutet på filmen, om än säkert genomtänkt och så, inte riktigt faller mig helt i smaken. Men det finns där av en anledning. I det stora hela gillar jag filmen och den är lite av en undangömd pärla på Prime Video. Väl värd att kolla upp.

1. I listan på usla översättningar kan vi lägga till ett praktexempel från denna film. Monks agent berättar att ett förlag tackat nej till hans bok ("...has passed") vilket översätts till att förlagspersonen är döende... Ridå!

2. Filmen är baserad på en roman som heter "Erasure" av Percival Everett.

3. Kategorierna filmen är Oscarsnominerad i är Bästa film, Bästa manus efter förlaga, Bästa manliga skådespelare (Jeffrey Wright) och Bästa manliga biroll (Sterling K. Brown).

ANDERS JAKOBSON (2024-03-04)