Energifyllt halvhaveri

När "The Marvels" gick upp på bio sas det att Marvels filmuniversum var i en svacka. Det pratades om krishantering som i värsta fall skulle betyda att det gamla Avengers-teamet skulle återuppstå på något vis, vilket skulle vara en ganska konstig lösning på problemet. Nä, låt det vara en svacka och kom tillbaka starkt med kommande "Fantastic Four" och planerade dubbla Avengers-filmer, tycker jag. Men det är först 2025-2026. Det är många filmer kvar till dess. Till exempel har 2024 år enda biofilm "Deadpool & Wolverine" redan "räddat" universumet bara som en trailer...

Men krasst sett, tittar man på det som kommit efter den stora "Infinity War/Endgame"-dubbeln så har det varit lite gott och blandat. En del lyckade uppföljare, några mindre lyckade, ett par karaktärsintroducerande filmer som inte lett till något, och parallellt med allt det en rad tv-serier som fyllt i luckor, introducerat nya karaktärer eller bara varit utfyllande transportsträckor. Till det sistnämnda kan man räkna "Secret Invasion" som direkt föregick "The Marvels". Det kändes som den serien mest krånglade till det utan att ge så mycket tillbaka. Framför allt känner jag att den inte alls har någon betydelse för "The Marvels".

Det har däremot serierna "Ms Marvel" och "WandaVision" där de två karaktärer som ackompanjerar Carol Danvers/Captain Marvel (Brie Larsen) introducerades. De som ser "The Marvels" utan att ha dessa serier i ryggen, framför allt "Ms Marvel", kommer nog att känna sig en smula förbryllade. Den lite påfrestande med charmiga Kamala Khan (Iman Vellani), det vill säga fangirlen som blev Ms Marvel, är onekligen den som driver "The Marvels" framåt. Även Monica Rambeau (Teyonah Parris), känd som dotter till Carol Danvers bästa kompis Maria i "Captain Marvel", och nu vuxen med egna superkrafter - vilka hon fick i "WandaVision" - är en positiv kraft i filmen.

Kree-ledaren Dar-Benn (Zawe Ashton) lokaliserar ett armband som kan kontrollera energi och skapar därmed en energispik i universum som noteras av Nick Fury (Samuel L. Jackson) på rymdstationen S.A.B.E.R. Carol och Monica utforskar resultatet av energispiken på varsitt håll och hittar en reva i rymden som gör att de båda och Kamala kopplas samman genom sina energibaserade superkrafter. Det gör inledningsvis att de tre byter plats med varandra lite lätt okontrollerat, vilket leder till en rafflande fajtscen på tre olika platser där hjältarna avlöser varandra utan att förstå hur det går till.

Så småningom ska trion och Nick Fury lista ut hur allting hänger ihop och de tre energiladdade hjältarna kan samlas på en plats. Kamela blir fangirlfnittrig medan stämningen mellan Carol och Monica är minst sagt krispig. Många år har gått sedan Carol flög i väg från flickan Monica och lovade att komma tillbaka inom kort och sedan dess har mycket hänt - exempelvis har Maria dött i cancer och medan Monica vakade vid hennes dödsbädd skedde "blippen" som tog fem år av Monicas liv.

Men trion lär sig att hantera sina kombinerade krafter och kan ta sig an uppdraget att förhindra Dar-Benn i hennes ambition att återställa Kree-planeten Hala genom att stjäla atmosfär, vatten och sol från andra planeter.

"The Marvels" är, om jag ska vara snäll en okej film, men den känns också lite som en parentes, en film som inte tillför så mycket till helhet förutom vissa framtidsutsikter i filmens absolut sista scen och i bonusscenen. Vad filmen tyvärr gör är att måla upp Carol Danvers som en ganska tråkig karaktär. Det känns tyvärr som en hjälte med enorma krafter men som vi som tittare inte riktigt kan sympatisera med. Fler Captain Marvel-frontade filmer känns i dagsläget som något ointressant. Då är det bättre om hon kan vara medlem i ensemblefilmerna i stället. Så som filmen slutar har Kamala Khan och Monica Rambeau bättre förutsättningar till mer spännande framtider, även om de scener som blickar framåt för deras karaktärer ännu inte fått ett utannonserat sammanhang. Men det kommer väl.

Det är svårt att säga vad som gick fel med "The Marvels" men några filmer måste ju hamna i bottenskiktet när en filmserie består av fler än 30 titlar och denna film blev en av dem.

Två kortare bakomfilmer ger kompletterande information om filmen och tar oss med till inspelningen. Inga konstigheter utan tämligen välbekant format på informationen.

Lite bloopers och borttaget finns också att se och om man vill ha fördjupande insyn i filmen finns det ett kommentarspår med regissören Nia DaCosta och Tara DeMarco som på IMDB krediteras som "visual effects production supervisor".

1. En av de roliga inslagen i "Captain Marvel" var kattliknande varelsen Flerken som visade sig ha vissa andra egenskaper. Det dras givetvis till sin spets i denna film.

2. Ett roligt inslag i denna film, som dock verkligen gränsar till att bli fånigt, är när trion åker till planeten Aladna där invånarna kommunicerar via sång. Dumt men skojigt. I serietidningarna pratar invånarna i rim, men sång är helt klart roligare.

3. Jag tycker att Dar-Benn är en ganska bra skurk. Zawe Ashton som spelar henne är i verkligheten förlovad med Tom Hiddleston, det vill säga självaste Loki.

ANDERS JAKOBSON (2024-02-28)