Gudmodern som skrämde Escobar

Det är fortfarande lite lustigt att i skildring efter skildring av kriminella figurer sitter man och hejar lite på skurken trots att den gör genomvidriga saker och inte alls är någon sorts hjälte. Men det är väl det som är bra manusarbete. Att man engagerar sig i karaktärer trots att de moraliskt sett är tvärtemot vad man själv tycker. Bäst är det kanske när man får se båda sidorna - som i exempelvis "The Wire" där vi tillbringar lika mycket tid med poliserna som med skurkarna - och visst, det finns även poliser i "Griselda" även om det mesta handlar om den colombianska Gudmodern.

Griselda Blanco (Sofía Vergara) var i allra högsta grad en verklig person. Under många år var hon involverad i drogsyndikatet Medellínkartellen lett av Pablo Escobar som tydligt respekterade henne så djupt att han sagt: "Den enda mannen jag nånsin var rädd för var en kvinna som hette Griselda Blanco". Detta citat inleder serien men Escobar figurerar inte alls i den. Berättelsen tar sin början 1978 när Griselda kommer hem skottskadad till huset i Medellín, Colombia. Hon samlar ihop sina tre söner och säger att de måste ge sig iväg. De flyr till Miami där Griselda tar hjälp av en gammal vän, Carmen (Vanessa Ferlito). Carmen har liknande erfarenheter och ger Griselda en chans om hon lovar att lämna drogerna bakom sig. Det går så där för Griselda har smugglat med sig ett kilo kokain som kan ge det startbidrag hon behöver för att ordna ett nytt liv till sig själv och sönerna.

Hon lyckas hitta de personer i Miami som kan tänkas vara intresserade av hennes kokain och det blir omedelbart farligt och dödligt. Men Griselda visar sig vara smart och lojal och får förtroende att smuggla in mer kokain från Colombia, vilket hon löser med hjälp av gamla vänner. Successivt växer hennes verksamhet, vilket lockar till sig gamla fiender, men hon klarar sig alltid ur knipan och hittar nya lösningar när affärsrelationer går i stöpet. Griselda har flera möjligheter att avsluta sin verksamhet och gå därifrån, rik och trygg, men mycket vill ha mer och med storhetsvansinnet kommer även paranoian och den överhängade risken att åka fast.

Serien skildrar ungefär sju år på sex timslånga avsnitt. Jag har inte läst på överdrivet mycket om den verkliga Griselda Blanco och de verkliga händelserna, men jag har förstått så mycket att saker och ting har konkretiserats och justerats för att bli en mer sammanhållande berättelse. Sofía Vergara har med hjälp av proteser och smink förändrats till att se helt annorlunda ut mot sitt vanliga jag, men ändå är hon inte överdrivet lik den verkliga personen som mer såg ut som en liten på gumma på en och en halv meter, två decimeter kortare än Vergara. Ändå gör det förändrade utseendet att Griselda blir en unik person och Vergara gör ett bra jobb. Griselda har många olika uttryck i berättelsen. Hon är rädd, stolt, självsäker, hänsynslös och paranoid och allting framgår tydligt i Vergaras agerande. Faktum är att hela ensemblen med till mestadels spansktalande skådespelare som jag inte känner igen från något annat gör ett bra jobb. Tillsammans med tidsmässigt (1978-1985) korrekt återgivna miljöer, kläder och frisyrer så känns "Griselda" genuin och bra.

Ändå känner jag lite att serien tappar mot slutet. Det går oundvikligen mot ett håll, vilket den här typen av skurkskildringar brukar göra, men ändå saknar jag något. Men serien är ändå sevärd.

1. Griselda får en fjärde son i USA som döps till Michael Corleone. Snacka om övertydligt! Den verkliga Michael är i dag vuxen och drivande i Blancofamiljens stämningsansökan mot Sofía Vergara för "using their family's image and likenesses without authorization". Ambitionen var att hindra Netflixserien från att sändas, vilket förstås inte hände.

2. Serien är skapad av folk som varit inblandade i Netflix-succén "Narcos".

3. Griselda Blanco har gestaltats på film flera gånger tidigare, bland annat i Lifetime-tv-filmen "Cocaine Godmother" (2018) där hon spelades av Catherine Zeta-Jones.

ANDERS JAKOBSON (2024-02-02)