Collegefilmen är död

Vilket skräp. Den första filmen i vad som har visat sig bli den väldigt långrandiga "American pie"-serien var genuint rolig, och även dess första uppföljare helt okej. Jag har sedan dess inte brytt mig om att kolla upp senare delar, då jag anat att de bara blivit sämre och sämre. Så jag var inte speciellt entusiastisk inför denna sjätte film i serien, egentligen inte mer än en spin-off, men frågan är om "American pie presents Beta House" ändå inte lyckades vara sämre än jag trodde den skulle vara.

Så när som på ett undantag finns inga av originalkaraktärerna kvar. I fokus står istället diverse medlemmar ur Stifler-klanen, besläktade med en birollskaraktär från tidigare delar. De spelas alla av stentrista och charmlösa skådisar. I den löst sammanhängande storyn börjar de på ett universitet där det pågår en maktkamp mellan "Beta House" och "Geek House", två studenthem på kollisionskurs, och om jag ska vara så snäll att jag ger filmen en enda poäng för originalitet är det att de onda här är nördar i stället för de vanliga sportfånarna.

Våra bad guys är dock inte speciellt intressanta, även om de är snäppet roligare att titta på än filmens hjältar. De lider av samma problem som varenda karaktär i filmen - de saknar totalt allt vad personlighet och karisma heter. Då manusförfattarna säkert insett att de inte är tillräckligligt smarta för att komma på roliga skämt har de istället försökt vara så obscena och äckliga som möjligt. Jag anser absolut att obscenitet och äckel har sin plats i komedihistorien, men när det som här utförs totalt utan humor eller fantasi blir jag bara trött av att se det. Vad sägs exempelvis om ett "Deer hunter"-plagiat med hästsperma som ammunition istället för kulor? En ölhävartävling där två lag kaskadspyr på varandra i vad som känns som minuter? Haha, så jävla roligt. Eller inte. På den nivån ligger det hur som helst.

Mycket naket blir det förstås också. Alltid lockar det någon hormonstinn tonåring, tycks man ha resonerat.

Gillar man efterbliven college- och high school-humor, finns ett antal bra filmer att välja bland. "Animal house", "Revenge of the nerds", första "American Pie", eller vad fan som helst utom "Beta House".

Det skulle nästan vara värt tiden att få höra regissör och manusförfattare försvara den här kalkonen i ett kommentarspår, men sån tur har vi inte. Utgåvan har inget extramaterial.

1. Eugene Levy dyker mot slutet upp för att reprisera sin roll som den välmenande men pinsamme pappan från de tidiga filmerna. Till skillnad från där har han i "Beta house" inte en enda rolig replik.

2. Detta är förstås en direkt till dvd-film.