Johnny Depps stora genombrott

"21 Jump Street" blev Johnny Depps stora genombrott när serien hade premiär 1987. Här spelar han den präktige polisen Tom Hanson som anses se så pass ung ut att han inte ingjuter någon respekt i de skurkar han jagar. Då detta gång på gång blir ett problem ställs han inför ett val. Skrivbordstjänst eller ansluta till undercovergruppen 21 Jump Street.

21 Jump Street-gruppen som håller till på just adressen 21 Jump Street består av Doug Penhall (Peter DeLuise), H.T. Ioki (Dustin Nguyen) och Judy Hoffs (Holly Robinson). De leds av Richard Jenko (Frederic Forrest) som mer uppför sig som en gammal avdankad hippie än som en polischef.

Till en början förfäras Hanson över hur de arbetar och den brist på disciplin som finns i gruppen. Deras uppdrag är att infiltrera skolor för att där lösa brott begångna av ungar i skolan. Det är därför gruppen rekryterar poliser som ser unga ut och som därför kan infiltrera skolan och hitta bevis. Problemet är bara att de många gånger också uppför sig som ungar och inte som de vuxna poliser de faktiskt är.

Hanson växer mer och mer in i rollen och tillslut är det som om han aldrig gjort annat än infiltrera skolor. Depp fungerar mycket bra som Hanson, både för att han ser väldigt ung ut och del för att han faktiskt är en väldigt bra skådis även om han här bara är i början av sin karriär. De andra rolltolkningarna fungerar hyggligt bra de också även om de är ohjälpligt fast i 80-talet. Den enda som jag inte riktigt gillar är kapten Richard Jenko som är lite för flummig för mig. Nu försvinner han dock efter endast sex avsnitt så förmodligen var den någon annan som inte heller gillade honom. In kommer istället kapten Adam Fuller (Steven Williams) och han styr gruppen med helt andra regler.

Serien är i stort rätt bra även om just den första säsongen är långtifrån den bästa. Vi får som alltid med en premiärsäsong en massa tung information om vilka karaktärerna är, vad de har för bakgrund och så vidare. När man väl arbetat sig igenom detta och tittarna böjar kunna karaktärerna blir dock "21 Jump Street" mycket bra underhållning.

Boxen innehåller inget extramaterial.

1. Första säsongen innehåller endast 13 avsnitt till skillnad mot 20 till 26 avsnitt som senare säsonger.

2. Kolla in frisyren på H.T. Ioki. Jag har aldrig sett något liknande.