Gud dumt!

Redan efter första scenen förstår jag vad detta kommer bli för typ av film, och tyvärr får jag rätt. Den är larvig, den är pinsam och den är rent ut sagt kass. Jag gillade TV-serien när den gick men här är det något annat som gäller. Här är det på kiss- och bajsnivå och någon finess finns inte alls. Jonah Hill och Channing Tatum hoppar runt och larvar sig med pubertala skämt och blir utskällda av Ice Cube som spelar deras chef som levererar en svordom i vartannat ord han säger. Och inget av det är det minsta roligt.

Man har ändrat titeln från "21 Jump Street" till "22 Jump Street" för att indikera att det är en uppföljare. Inte helt logisk och vet man inte om att det finns en film innan låter ju titeln inte direkt som en uppföljare. Men det har man löst genom att låta skådespelarna prata om det nya uppdraget som om det är en uppföljare till det tidigare. Man säger att alla vet att det inte blir lika bra andra gången, men att de fått en större budget och så vidare. Otroligt fånigt och störande.

Hur som helst. Den här gången har Schmidt och Jenko blivit lite för gamla för att infiltrera en högstadieskola så nu är det college som gäller. Problemet är vara att åtminstone Jenko är alldeles för dum för att fungera där. Plus att de ser för gamla ut. Men vem bryr sig om det? Väl på plats har de som uppdrag att hitta en knarklangare och sätta dit honom men det är svårt att hålla fokus med alla frestelser. Schmidt hittar en tjej och Jenko fotbollen. Men till slut lyckas de förstås. Ingen trodde väl något annat.

Men tyvärr, "22 Jump Street" är en skitfilm som inte är värd att investera knappt två timmar på. Då är det bättre att se några avsnitt från original-TV-serien. De är bättre trots att de har några år på nacken.

Vi får en massa dokumentärer om hur filmen gjordes. Vi får höra från regissörer och skådespelare och vi får en massa klipp med skämt som inte används i filmen. Eller rättare sagt de är lite varianter på de som användes i filmen. Vi får även en massa klipp som togs bort eller är varianter på dem vi ser i filmen. Problemet är bara att de är lika dåliga som de som faktiskt används i filmen så de ger inte så mycket. Faktum är att det är rätt trist och jobbigt att se extramaterialet.

1. Det roligaste med hela filmen är alla fejktrailers för kommande filmer som visas under eftertexterna. Man jobbar sig fram till "41 Jump Street" om jag inte minns fel.

2. Richard Grieco som hade en roll i TV-serien syns under eftertexterna.

3. Queen Latifah har en liten roll i filmen.