Generisk fängelsefilm med hundar

Bara några minuter in i "Ozzy" känner jag att det kommer att bli väldigt långa 86 minuter att ta sig igenom. De senaste tio åren eller så har det dykt upp animerade långfilmer från mindre bolag och det är dessvärre så att det är en klasskillnad mellan jättarnas filmer och de mindre bolagens försök. Självklart kan man inte begära att ett litet bolag ska ha samma resurser som Disney/Pixar, Dreamworks eller Illumination när det gäller att skapa animationer av toppklass, men filmer är ju så mycket mer än bara ett snyggt yttre. I grund och botten handlar det ju om att kunna berätta en vettig historia på ett bra sätt.

På en distributionssida för "Ozzy" läser jag följande säljtext för filmen: "The narrative of 'Ozzy' aims to follow in the footsteps of movies which employs Pixar-like quality and fun. 'Ozzy' is an animated comedy-adventure movie targeted for kids of all ages and represents family entertainment at its best."

Det låter ju bra, men det är en beskrivning som tänjer på sanningen rätt så duktigt. Nu ska jag inte vara allt för negativ, för för 20 år sedan hade animationerna känts riktigt bra och hade jag varit fem år gammal hade säkert historien gått ned utan krångel också. Men i dag har jag lite större krav på animerade filmer och utifrån dem är "Ozzy" tämligen usel.

Titelns Ozzy är en levnadsglad beagle som älskar sin människofamilj. Husse och matte verkar jobba som serietecknare och plockar inspiration från Ozzy till sina äventyr, och lill-matte är en bra lekkamrat. När familjen får en inbjudan till Japan kan de inte ta med sig Ozzy och alternativet blir att sätta honom på ett hundpensionat. De hittar ett som verkar jättebra - och svindyrt - men bara det bästa duger. Dock ska det visa sig att pensionatet bara är en fasad och i stället hamnar Ozzy i vad som närmast kan beskrivas som ett fängelse där både människor och ledarhundar utnyttjar Ozzy och andra "fångar" till både slavjobb och kapplöpningar. Ozzy tror naivt att hans familj ska hämta honom så fort de kommit hem, men hans nya kompisar berättar att det inte kommer att ske. Hur ska Ozzy klara detta nya liv och finns det något sätt för honom att rymma och återförenas med sin familj?

Dessvärre är det svårt att engagera sig i filmen som mest känns som en generisk fängelsefilm med onda och goda figurer men nedskalad till barnfilm och med hundar i alla tämligen stereotypiska roller. Krydda detta med ett ganska plastigt och billigt utseende som hör hemma hos barnkanalerna på tv så blir "Ozzy" en film jag varken kan eller vill rekommendera.

1. Filmen är ett spanskt-kanadensiskt samarbete. Bara en sådan sak.

2. Det finns tal på alla nordiska språk, och dessutom ett engelskt ljudspår som jag valde. Jag tror dock att filmen i original gjordes på spanska för munrörelserna stämmer inte så värst bra.

3. Det är så vitt jag kan höra inga direkta kändisar som lånat ut sina röster till filmen.