När allt går käpprätt åt helvete

Wade Porter har allt. Han har en underbar familj bestående av flickvännen Laura och sonen Michael. Han har en firma som går så pass bra att han planerar att nyanställa. Han och Laura planerar att gifta sig. Livet ler med andra ord mot Wade. Allt detta faller dock en natt när en man bryter sig in hos familjen Porter. Wade jagar efter tjuven med ett baseballträ och får i stundens hetta in ett slag i bakhuvudet på honom. Slaget tar så illa att han avlider och Wade finner åtalas för mord.

För att slippa riskera dödsstraff erkänner han sig skyldig till dråp och döms till tre års fängelse. Uppför han sig väl är han ute efter halva tiden och livet kan återgå till det normala. Tyvärr vill ödet annorlunda och redan på väg till fängelset blir han inblandad i ett mord. När han sen vägrar berätta vem som gjort vad får han både fångarna och fångvaktarna mot sig och det står tidigt klart för Wade att han måste bevisa vad han går för innanför murarna om han ska överleva.

Efter ett tag dyker det upp en ny fånge. John Smith sitter in på livstid och trots att han är en elak jäkel tar han Wade under sina vingar och förklarar för honom hur fängelset fungerar och vad som krävs för att han ska överleva. Nu är det som sagt inte bara de andra fångarna som är emot honom utan även vakterna, ledda av kapten Jackson, gör allt de kan för att klämma åt Wade. I samma stund som han valde att inte berätta vad som hände på bussen fick han Jackson till fiende…

Jag gillar "Felon". Man känner verkligen med Wade och hans situation. Jag kan själv inte föreställa mig hur det skulle vara att bli satt i den typen av fängelse han hamnar i. Dessutom är skådespelarna väldigt bra castade. Som Wade ser vi Stephen Dorff och han är perfekt i rollen som förvirrad och förtvivlad familjefar som hamnat på helt fel ställe. Som John Smith ser vi Val Kilmer och han ser verkligen grym ut. Han har biffat till sig och ser allmänt otrevlig ut. Bäst castad är dock Harold Perrineau som kapten Jackson. De flesta känner nog igen honom som Michael i "Lost" och det är riktigt kul att se honom som i rollen som den sadistiske Jackson. Perfekt, om än något oväntad, casting som sagt.

Det enda negativa med filmen är att den på slutet faller in lite för mycket i den Hollywoodmall som finns där allt måste sluta lyckligt. Personligen hade jag helst sett att "Felon" fått det miserabla slut man kan ana ska komma (men ändå inte riktigt vågar hoppas på) under hela filmen.

Extramaterialet består av en dokumentär om hur filmen spelades in och det pratas en hel del om hur realistiskt allt är och även om jag inte är en expert på amerikanska fängelser känns det verkligen deprimerande om det verkligen är så det ser ut i amerikanska fängelser. Hur som helst ger dokumentären en bra inblick i hur filmen spelades in.

1. Sällan har väl en film innehållit så många tatueringar. I stort sätt alla (utom Wade) har minst en.

2. Även Marisol Nichols är bra i rollen som Laura Porter, Wades fru.

3. Anne Archer som de flesta säkert känner igen dyker upp som Lauras mor Maggie.