En lite lätt överflödig uppföljare

Jag tycker alltid att det är lika irriterande när man följer upp en film, men i stället för att göra en sequel gör en prequel och ändå sätter en tvåa efter titeln. Kunde man inte kallat filmen något annat? Jo, den hade "Death Race: Frankenstein Lives" som arbetstitel, en marginellt bättre sådan. Eller, jag vet inte.

Den här sydafrikanska, direkt-till-DVD-gjorda uppföljaren skildrar alltså vad som hände på fängelseön Terminal Island innan "Death Race" utspelade sig samt hur Carl "Luke" Lucas blev Frankenstein, den deformerade och överdjävliga bilföraren som dör i inledningen av "Death Race" och som Jason Stathams oskyldigt dömda karaktär får ersätta. Lucas spelas av Jason Statham-minnande Luke Goss som dock inte är lika oskyldig som sin efterträdare, då han hamnat i finkan efter att varit med om ett bankrån med tillhörande biljakt som gått alldeles fel. Han vägrar dock att foga i sig i vad som händer på fängelset. Till exempel vill han inte vara med i den tv-sända game showen "Death Match" där fångar slår ihjäl varandra inför kamerorna. Men han sätts under press av producenten och programledaren September Jones (Lauren Cohan) som enbart bryr sig om tittarsiffror.

Vad värre är, är att utanför fängelsemurarna går Lucas uppdragsgivare Markus Kane (Sean Bean) runt och oroar sig över att Lucas ska sladdra och sätta dit honom, så han sätter ett pris på Lucas huvud. Samtidigt går "Death Match" i graven och ersätts av biltävlingen "Death Race" och Lucas får fullt upp med att hålla sig i livet, både bakom ratten och i allmänhet, för plötsligt är alla ute efter honom.

Även om jag uppskattade "Death Race" för vad den var så kan jag inte påstå att jag gått och längtat efter en uppföljare, och ännu mindre efter att få veta en bakgrundshistoria. Men "Death Race 2" är ändå ingen kalkon, kanske bara en lite överflödig film. Krasst sett är det ungefär samma film en gång till, med undantag för att de slåss lite innan de börjar köra bil och man kan inte filma dödliga biljakter på speciellt många olika vis. Många andra detaljer från den förra filmen går igen: fotot, bildspråket, musiken, hämndmotivet, de hårda karaktärerna (den sammanbitna Danny Trejo gör en roll, men är mesigare än vanligt, vilket gör honom automatiskt mycket mindre intressant) och så vidare. Ungefär samma igen alltså.

Men om man tyckte att "Death Race" var en fantastisk film och längtat efter mer, så blir man säkert nöjd. För mer får man, fast något nytt får man inte.

Det borttagna scenerna har väldigt tydligt försvunnit ur filmen för att de antingen förmedlar information som man ändå får någon annanstans i historien eller för att de stoppar upp tempot i filmen. Men andra ord är det bra att de inte är med. Regissören Roel Reiné förklarar sedan i en liten introduktion att han gör många tagningar och har därför satt ihop ett montage av alternativa tagningar.

De tre korta featuretterna är dels en allmän bakomfilm, dels en om stuntsen i filmen och slutligen en om bilarna. Ganska basic och ungefär samma upplägg som på den förra filmen.

Roel Reiné har även pratat in ett kommentarspår som man kan slå på om man vill höra honom babbla över hela filmen.

1. Några karaktärer/skådespelare går igen från den förra filmen. Det är bra för att knyta ihop dem. Annars är det rätt vanligt att ingen går igen när den här typen av uppföljare görs.

2. I en scen sitter Markus Kane och flippar mellan kanalerna på tv:n och tittar en liten stund på original-originalfilmen "Death Race 2000".

3. Holländska regissören Roel Reiné verkar ha fastnat lite i uppföljarträsket. Tidigare har han gjort "The Marine 2" och näst på tur står "Scorpion King: Rise of the Dead", den andra uppföljaren till "The Scorpion King" som i sin tur var en sorts uppföljare till "Mumien - Återkomsten" som så klart var en uppföljare till "Mumien".

ANDERS JAKOBSON (2011-04-15)