Humor och djup med en lysande Duvall

När man ser "The Funeral Party" med Robert Duvall i huvudrollen - trots att omslaget trycker mer på Bill Murrays medverkan - så kan jag inte låta bli att fundera på vilka av dagens största stjärnor som kommer att fortsätta att göra huvudroller efter en 55 år lång karriär. Är det George Clooney, Johnny Depp eller kanske Tom Hanks som kommer att leverera även på ålderns höst? Kanske allihop. Hur som helst är det en fröjd att se en så pass rutinerad skådespelare som Duvall göra en prickfri insats i "The Funeral Party".

Han spelar eremiten Felix Bush som hållit sig för sig själv i 40 år. Han är en sådan typ som alla har hört en historia om och som under åren växt till sanningar. Han är en sådan typ som småungar testar sin djärvhet hos genom att smyga runt hans ensliga hus och panga en ruta om de vågar. Han är med andra ord - och tack vare sitt buskiga skägg - urbilden av den sura gamla, mystiska gubben.

Men även en surgubbe vet när hans tid är räknad så därför börjar han planera för sin egen begravning. Han vänder sig till en begravningsbyrå som drivs av Frank (Bill Murray) och Buddy (Lucas Black) och drar upp sina önskemål. Han vill ha en stor fest - innan han dött - där alla som hört en historia om honom är välkommen att berätta den. Affärsmannen Frank förhäxas av den rejäla sedelbunt Felix lagt fram och menar att ingenting är omöjligt, men både han och Buddy ska snart inse att det är Felix som styr allting dit han vill. De, och framför allt Buddy, inser även att Felix inte riktigt är den alla tror att han är och att också sitter på en mörk hemlighet som måste komma ut.

Filmen kategoriseras som en komedi men den är egentligen ett drama med vissa humoristiska inslag. Samtidigt finns det mörkare tongångar i filmen som ger den ett djup och en emotionell laddning som sträcker sig långt bortom de muntrare delarna av historien. Tack vare ett strålande skådespel av egentligen alla medverkande, men främst Robert Duvall, blir "The Funeral Party" en film man snabbt sugs in i och engageras av.

En riktigt bra film faktiskt.

Tre kortare bakomfilmer är inklämda som extramaterial - en om filmen, en om karaktärerna och en om manusförfattaren. Inga speciellt märkvärdiga filmer dock.

1. När filmen visades på bio hette den "Get Low", vilket är ett slags uttryck för att bli begravd.

2. Filmen utspelar sig på 30-talet och känns som den gestaltar tidsandan väl.

3. Historien bygger på en verklig händelse från 1938 där en eremit ordnade sin egen begravning fem år innan han dog för att få höra "vad prästen skulle säga". Den här eremiten var dock ingen sur gubbe och tillställningen lockade till sig 8000 besökare.

ANDERS JAKOBSON (2011-08-31)