En färglös och skitig film

"Texas Killing Fields" handlar om två poliser Mike (Sam Worthington) och Brian (Jeffery Dean Morgan) som utreder ett antal brutala kvinnomord. Man tror morden begåtts ute på de stora fälten i Texas och de jobbar båda hårt för att få tag på de skyldiga. I sin jakt på förövaren eller förövarna tvingas de röra sig i områden som inte är direkt polisvänliga men tack vara de bådas känsla för människor lyckas de ändå röra sig rätt fritt och de har en stor del av befolkningens förtroende. Mitt i allt detta försöker även Brian hjälpa Anne vars mor kastar ut henne varje gång det blir dags att underhålla hennes "pojkvänner". Hela uppdraget ska visa sig var mer krävande och svårare, både på en personlig- och yrkesnivå än de båda trott från början.

"Texas Killing Fields" är rätt bra. Den är lite väl lång, men den är bra. Förutom att den har en bra handling, bra skådespelare och en känsla av realism är den även riktigt snyggt filmad. I brist på ett bättre ord skulle jag vilja kalla den för en skitig film och med det menar jag att den ger mig en känsla av realism. Man känner hur miserabla förhållandena är för de människor vi möter i filmen. Man känner det både på hur den är filmad och hur man använt färgerna i den. Här finns inga klara färger utan allt är blekt, urvattnat och färglöst… skitigt.

Detta gör filmen mycket mer intressant och passar definitivt den historia som man berättar. En historia som för övrigt bygger på verkliga händelser. Hade man bara gjort den lite kortare (nu är den 104 minuter) och tightat upp den lite hade detta varit en riktigt bra film. Sen för att få absolut toppbetyg hade man varit tvungen att vara lite tuffare och inte ge den det sockersöta slut man nu valt.

1. Anne spelas mycket bra av Chloë Grace Moretz.

2. Annabeth Gish som många säkert känner igen dyker här upp i vad som måste vara en av hennes minsta roller. Hon spelar Brians fru men syns inte många minuter.

3. Filmen bygger som sagt på verkliga händelser. Tydligen kan så mycket som 30 kvinnor mördats av samma person(er) ut med väg I-45 i Texas mellan tidigt 80-tal och tidigt 00-tal.