Nu är i alla fall jag hungrig

Hur länge klarar sig en människa utan mat? Hur hungrig måste man vara för att äta en annan människa? Vad gör man för att överleva? Dessa frågor får fem människor ställa sig i filmen "Hunger". De vaknar alla upp i vad som bäst beskrivs som någon form av en grotta. Till en början är allt becksvart och de är alla okända för varandra, de vet inte om de kan lita på varandra. När så en lampa tänds inser de var de är, att de alla blivit kidnappade och att de förmodligen aldrig kommer att bli utsläppta. Dessutom inser de att de inte fått någon mat. Vatten har du gott om, men mat finns det ingen alls…

Det är nästan så man får lite panik bara av att se filmen och hur de från att ändå vara rätt säkra på att de ska komma ut - för detta kan väl inte hända just dem? - till att bli mer och mer uppgivna och mer och mer desperata. Så desperata att de till slut gör riktigt desperata saker. Av de fem skådespelarna känner jag bara igen Linden Ashby som dykt upp lite här och där i diverse biroller. De andra är för mig okända. Trots detta gör de riktigt bra insatser och deras karaktärer blir verkligen trovärdiga. Man känner med dem.

Däremot känns manuset inte helt trovärdigt. Jag är visserligen ingen expert men jag gissar att man borde vara mer sliten än vad de är efter över 30 dagar utan mat. De känns överdrivet starka och det känns lite för tillrättalagt. Sen känns det även som om de gör vad de gör lite väl lätt. Det är nästan så de roas av att äta människokött vilket inte heller känns så värst trovärdigt. Visst man kanske skulle göra det i den situation de befinner sig i men man skulle knappast njuta av situationen.

Nåja, hur som helst så är "Hunger" en rätt bra film. Den har sina brister men är helt klart sevärd. Just ja, slutet är dock väldigt tillrättalagt och förtar lite av det som är bra med filmen.

Extramaterialet består av en trailer och lite bilder från filmen. Inte mycket att hurra över.

1. Deras skägg växer förvånansvärt lite med tanke på hur länge de sitter där de sitter.