Förväntade vändningar i okej thriller

Polisen Billy (Mark Wahlberg) frikänns efter att ha skjutit en kille en sen kväll på gatorna i New York. Självförsvar hävdar han, mord ropar folket. Det visar sig att polischefen och borgmästaren Hostetler (Russell Crowe) undanhållit bevis för att rädda polisens anseende, men Billy får ändå sparken. Sju år senare försörjer han sig som privatdetektiv, och har svårt att få betalt för sina tjänster. En vecka före borgmästarvalet kallas Billy till Hostetler, som erbjuder 50 000 dollar om det kan bevisas att hans fru (Catherine Zeta-Jones) vänstrar. Billy tar jobbet, och blir oanat en bricka i ett maktspel som är större än borgmästarplatsen. Samtidigt rullas sakta hemligheterna bakom dödsskjutningen sju år tidigare fram i ljuset.

Regissören Allen Hughes började sin filmkarriär med "Menace II Society", en av alla socialpolitiska ghettofilmer med hiphop-anknytning som kom i början av 90-talet. Det var inte den bästa av de filmerna, och står sig förmodligen lika illa som den största av dem, "Boyz N The Hood", gör i dag. Hollywood-genombrottet kom 2001 med Johnny Depp-rullen "From Hell" som inte direkt imponerade på mig. "The Book of Eli" från 2010 var tunn och långtråkig. Ni kan förstå att jag inte hade så stora förväntningar på ännu en film från honom, dessutom med två stora skådespelarnamn och en release direkt till video i Sverige.

Den typ av noir-thriller som "Broken City" är kan tyvärr inte bjuda på några direkta överraskningar. Inte nödvändigtvis så menat att det är klyschigt eller förutsägbart, utan att reglerna är satta: Alla har nåt att dölja, vi har anti-hjältar och godhjärtade skurkar och man vet inte vem man kan lita på. Vändningar och avslöjanden är nåt man förväntar sig, vilket på nåt sätt tar ner effekten av dem. Storyn fungerar, och det är habilt utfört så när som på Crowes något överspelade slemhög. Slutresultatet är helt okej och passerar med lätthet, men fungerar bättre som kvällsfilm på nån tv-kanal än något man själv letar upp för att se.

Åtta minuter bortklippta scener börjar överflödigt, men slutar med en bra, fördjupande scen kring Billys förhållande samt ett alternativt slut som vänder på steken ytterligare ett varv. En 35 minuter lång dokumentär kallad "Putting it all together" är egentligen en samling featurettes som grundligt går genom filmens produktion från manus till redigering. Intressant, sakligt och ganska befriat från onödigt ryggdunkande. Inget av extramaterialet är textat.

1. Blu-ray:ens meny ger mig valet "subtitles on" och "subtitles off". Filmen startar sen med dansk text som jag manuellt får byta till svenska med fjärren. Inget vidare.

2. Jag fick lära mig om månaden "neverbruary". Jag tror det är då jag har semester.

3. Manuset såldes först 2008 till ett bolag som slutligen valde att inte göra filmen. Då hamnade det på Hollywoods "svarta lista" som sammanställer de bästa oproducerade manus som finns tillgängliga. Hughes visade manuset för Wahlberg som samlade ihop pengarna till produktionen.

HENRIK ANDERSSON (2013-09-09)