Kantig karaktärsdesign men fullt godkänd

Alla generationer har sin "Tarzan". De som är betydligt äldre än jag pratar om filmerna med Johnny Weissmuller som spelade mannen som uppfostrades av apor i inte mindre än tolv filmer på 30- och 40-talet. För min del handlar det om "Greystoke" från 1984 där Christopher Lambert var halvnaken i djungeln. Som jag minns det var den filmatiseringen inte så mycket äventyr som jag hade hoppats på och Tarzan var mer i England än i djungeln.

Nåväl - en helt annan generation har Disneys animerade film från 1999 som sin "Tarzan". I inledningen av filmen ser vi hur Tarzan som spädbarn hamnar i djungeln tillsammans med sina föräldrar efter ett skeppsbrott. Trots att föräldrarna gör det bästa av situationen och bygger en avancerad trädkoja är de inte i säkerhet och efter en strid med en leopard finns bara Tarzan kvar.

Parallellt med detta har leoparden tagit en ny född gorillaunge från dess föräldrar och den deprimerade gorillamamman blir den som hittar Tarzan och räddar honom från en säker död. Kala, som hon heter, väljer att ta hand om Tarzan trots att han är annorlunda, men gorillaflockens ledare Kerchak är tveksam och menar att Tarzan aldrig kommer att bli en riktig apa.

Åren går och Tarzan växer upp till en man och har sin plats i flocken, men fortfarande utan Kerchaks respekt. När några mystiska ljud hörs i djungeln beslutar Tarzan sig för att undersöka det och hittar människor. Jägaren Clayton, professorn Porter och dennes dotter Jane. Plötsligt inser Tarzan att han inte är ett missfoster utan att det finns fler som honom. Professorn och Jane är överlyckliga över den fantastiska upptäckten medan Clayton ser Tarzan som möjligheten att fånga de hett eftertraktade gorillorna. Utan att riktigt förstå det hamnar Tarzan mitt i mellan sin familj och sin ras och äventyret tar många vändningar.

I det stora tycker jag "Tarzan" är fullt godkänd. En fartfylld och snyggt gjord film, även om jag inte är så där förtjust i de kantiga karaktärsdesignerna. Mycket såg lite så här överdrivet ut på 90-talet. I sann Disney-anda finns det gott om pratande djur och en hel del komiska bifigurer. Bland röstskådespelarna återfinns stora namn som Brian Blessed, Glenn Close, Minnie Driver, Lance Henriksen och Wayne Knight.

Det är ingen fullträff dock men underhållande ändå.

Det är ganska fattigt med extramaterial och det som finns är inget man går i taket över direkt. En alternativ inledning på filmen i storyboardversion utan några vägledande kommentarer, en musikvideo och en femminutersfilm om djuren som är med i filmen.

Snabbt avverkat.

1. Filmen fick två uppföljare - "Tarzan och Jane" (2002) och "Tarzan II" (2005). Den sistnämnda avhandlade den unga Tarzans äventyr långt innan huvudstoryn i "Tarzan".

2. Musiken i filmen är gjord av Phil Collins och här handlar det om låtar som dyker upp då och då och för handlingen vidare utan att vara musikalnummer. Med andra ord brister inte Tarzan ut i sång... Förutom att han låter sitt klassiska Tarzan-vrål ljuda förstås!

3. En ny animerad Tarzan-film är på gång, men den här gången handlar det om en motion capture-film satt i nutiden. Filmen är tyskproducerad men med engelsktalande skådespelare och kommer i 3D. Svensk premiär sommaren 2014. Den trailer jag sett får mig tyvärr att tänka på animerade inledningsfilmer i dataspel... Inte så lovande.

ANDERS JAKOBSON (2013-11-03)