Mörk gåta i kammarspel

"I lodjurets timma" är i grunden en teaterpjäs av P.O. Enquist som gick upp i april 1988. 25 år senare blev den en dansk film med vissa svenska inslag och den lilla tremannaensemblen blev betydligt fler, men fokus ligger fortfarande på de tre karaktärerna från ursprungspjäsen.

En ung dansk man i tunna kläder virrar omkring i ett kallt och snöigt Norrland och hamnar till slut vid en liten stuga. Det äldre paret som bor där släpper in honom. Den unga mannen pratar osammanhängande och går runt i huset som om han varit där tidigare. Den äldre mannen ledsnar på gästfriheten och slänger ut honom, men den unga mannen kommer tillbaka och slår ihjäl båda brutalt innan han försöker ta sitt eget liv. Men polisen hinner komma innan han lyckas.

Två år senare blir prästen Helen (Sofie Gråbøl) uppsökt av psykologen Lisbeth (Signe Egholm Olsen) som behöver hjälp. Den unga mannen (Frederik Christian Johansen) har försökt ta sitt liv igen och babblar om att han hör gud. Lisbeth vill i ett sista försök att behandla mannen innan hennes sanktionerade projekt läggs ned ta hjälp av någon som kanske kan förstå mannens andliga rabblande. Helen ställer upp och följer med till behandlingshemmet där många allvarliga brottslingar finns inspärrade, sannolikt för livet ut.

Trots att det verkar vara ett hopplöst fall börjar Helen så smått komma in innanför skalet och mannen berättar sin djupt tragiska historia. Resultatet blir ett fascinerande kammarspel om prästen som vill hjälpa till, psykologen som desperat försöker rädda sin karriär och den unga mannen som förgås av sin mörka gåtfullhet.

Danmark lyckas återigen producera en riktigt välspelad och välgjord film, även om det den här gången är ett välskrivet svenskt drama som ligger i botten. Jag blir inte totalt golvad av filmen, men det finns egentligen ingenting att klaga på. Stabila och trovärdiga skådespelarinsatser, ett snyggt foto, ett bra berättartempo och en stark historia. Helt klart mycket sevärd.

En ganska lång intervju med regissören Søren Kragh-Jacobsen där han pratar om filmen kompletteras med en kortare samling lösrykta bilder från inspelningen. Det sistnämnda ger inte så mycket. Att se hur man spelade in filmen utan några kommentarer på det här sättet är kanske möjligen intressant för de som jobbar på filminspelningar. Då är det som tittare mer intressant att ta del av Kragh-Jacobsens ord om filmen och historien.

Det finns dessutom ett kommentarspår för ytterligare information.

1. En av få svenska skådespelare i filmen är Börje Ahlstedt som dyker upp under den sista halvtimmen av filmen i en mycket viktig roll som han gör alldeles lysande.

2. Sofie Gråbøl och Signe Egholm Olsen var båda nominerade i två olika karaktärer till det danska filmpriset Robert som man kan jämföra med svenska Guldbaggen, även om Robert innehåller även tv och några andra kategorier. Att Frederik Christian Johansen inte nominerades förbluffar mig, men i konkurrens med Mads Mikkelsen och "Jakten" hade det ändå varit svårt.

3. I vårt arkiv finns ytterligare två filmer med koppling till P.O. Enquist - "Strindberg: Ett liv" (biografi, manus) och "Magnetisörens femte vinter" (roman).

ANDERS JAKOBSON (2014-02-10)